De Geschiedenis van Den Soldaat Pieter Schoonheim Wie is de Soldaat? En wat is zijn geschiedenis? De Soldaat, dat zijn wij allemaal: de mensen die van hun werk, hun job, hun karwei naar huis terugkeren. Te voet, met de wagen of hoe dan ook. De tocht valt niet mee, zit eigenlijk danig tegen. Het stof op de weg, de zon aan de hemel, het is allemaal bezwaarlijk en geeft aanleiding tot gekanker en geklaag. Zoekers zijn wij, kleine krabbelaars, net als de Soldaat. Wij zijn op weg naar het grote geld, eer en roem, onsterfelijkheid, mooie vrouwen, zowel tijdelijke als eeuwige dingen. Toegegeven, die dingen vormen samen een verwarrende berg artikelen. We worden in verwarring gebracht door onze eigen ambities en vallen dan ten prooi aan de begeerten des vleses. Want daar waar het hart en het hoofd zijn uitgeteld gaat het onderlijf regeren. Al die dingen heeft de Soldaat ervaren. Je loopt wel degelijk risico op zo'n mars naar huis. De oorlog is voor bij, maar het gevaar loert nog. Oorlog en vrede zijn zuivere tegen stellingen. Ze grenzen niet aan elkaar, zij zijn niet één geheel. Tussen oorlog en vrede zit de overwinning of de nederlaag. En op de neder laag volgt de aftocht. Onze Soldaat, die voor veertien dagen verlof heeft, is - als het stuk begint - lichtelijk verward, ontevreden in elk geval. Zo is hij een hapklare prooi voor de verleidingen van de Duivel. Dan is er nog de grote puzzel: zullen we ons thuis halen? Of zullen we onderweg omkomen, omgebracht worden, of gewoon sterven? De mens is sterfelijk, maar de Soldaat is twee keer zo sterfelijk. Op reis gaan betekent in principe: veranderen. Hoe meer bijzonder de tocht, des te specialer zal ook de overgang zijn. De tocht van de Soldaat is speciaal: zijn wederwaardigheden weerspiegelen zijn over gang naar de andere wereld, en terug. Daarbij blijft het een grote vraag of hij iets leert van wat hem overkomt. In het stuk wordt dat niet duidelijk. En omdat wij allemaal de Soldaat zijn, geldt dit voor ons dus ook. Wij krijgen ook de kans te veranderen, over te gaan, te sterven. Zo kunnen wij ons aan de Soldaat spiegelen. En al naar ge lang hoe onze eigen ziel eruit ziet, kunnen we 'luidkeels' schrikken als we onszelf in de spiegel zien, of zoet glimlachen. Aan het eind van het stuk is zelfvoldaanheid er niet bij. Hoogstens een gevoel van evenwicht. De oorspronkelijke bedoeling van het theater: catharsis, reiniging, speelt hier een rol. 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2000 | | pagina 9