Altijd op reis: de journalistieke literatuur van jan Brokken Paul van Leeuwenkamp Een schrijver van reisverhalen loopt het gevaar zich te veel te beperken tot de gebeurtenissen die zich op zijn reis afspelen. Hij probeert dan dingen die hij aantreft in bijvoorbeeld Azië, Afrika, Zuid-Amerika, Oost-Europa nauwkeurig weer te geven. Vaak betreft het schrijnende omstandigheden in gebieden met honger en oorlog. Dergelijke verhalen brengen verre oorden in onze huiskamer en dat is een waardevolle prestatie, maar daarom is het nog geen literatuur. Daarvoor is meer nodig dan kleurrijke taferelen, aangrijpende ge beurtenissen en exotische gebruiken, ongeacht de vaardigheid waar mee dat alles is neergeschreven. Er moet een psychologische ontwik keling zijn; van een hoofdpersoon of van de schrijver zelf. Zijn per soonlijke betrokkenheid moet het verhaal een eigen kleur geven, want uiteindelijk is een literair reisverhaal niet een reis in de ruimte, maar een reis in de tijd. Jan Brokken heeft dat altijd geweten. Brokken werd op 10 juni 1949 in Leiden geboren en groeide op in Rhoon, waar zijn vader, teruggekeerd uit Nederlands Indië, dominee was in de Nederlands-Hervormde Kerk. Hij studeerde journalistiek in Utrecht en politieke wetenschappen in Bordeaux. Er wordt beweerd dat hij daarna journalist werd, hetgeen men dan wil bewijzen met het feit dat hij van 1972 tot 1975 bij Trouw werkte en daarna voor de Haagse Post interviews maakte met een groot aantal schrijvers en musici. Deze interviews kregen zoveel waardering dat er in 1980 een aantal werd gebundeld in Schrijven. Het zijn portretten waarin Brokken zelf nauwelijks aanwezig is en alle aandacht naar de schrij vers gaat - Harry Mulisch, Jan Wolkers, Hugo Claus en tal van andere bekende auteurs - met daarbij een accent op de technische aspecten van het schrijven: wanneer schrijft de auteur, hoeveel versies maakt hij, gebruikt hij een pen of een typemachine? Zijn oeuvre overziend, kun je je afvragen of dit eerste boek van Brokken ook geen reis verslag is, een oriënterende reis naar de literatuur, waarmee hij het terrein verkende voordat hij zelf aan de slag ging. Een indruk die wordt versterkt door de interviews en reportages die in 1993 werden gebundeld onder de veelzeggende titel Spiegels. Ook deze stammen uit eind jaren zeventig en begin jaren tachtig, maar in tegenstelling tot in Schrijven, is Brokken hier veel nadrukkelijker aanwezig. En ze staan in volgorde van Brokkens eigen literaire ontwikkeling: de 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2001 | | pagina 23