altijd aanwezig, waar je ook terecht komt, niet alleen de fysieke plaatsen maar vooral ook de emoties die ermee verbonden zijn, zoals de angst voor honden die zijn moeder in het Jappenkamp opdeed en als een soort familie-angst aan haar kinderen heeft doorgegeven, waarmee Brokken op zoek naar de bekende schrijver op Curagao wordt geconfronteerd. Brokken schreef in De moordenaar van Ouagadougou"ik zie tegen iedere reis op", maar toch gaat hij steeds weer op weg. Een drang die moet zijn ingelepeld door zijn kosmopolitische ouders, versterkt door de reisverhalen die hij als jongen las. Reizen zit de familie Brokken blijkbaar in het bloed. Dat reizen wordt in de meest essen tiële vorm het onderwerp van Brokkens volgende project, het lijvige De blinde passagiers (1995), waarvoor hij meerdere keren per boot naar Zuid-Amerika reist. Het schrijven van deze roman kost hem enkele jaren, een periode die door de uitgever wordt opgevuld door de publicatie van een bundel interviews en reportages (de al ge noemde Spiegels, 1993). Al betreft het oud werk, toch past deze bundel uitstekend op dit punt van zijn schrijverscarrière. De per soonlijke invalshoek benadrukt dat Brokkens interviews tot zijn lite raire oeuvre behoren, en dat ze een fase waren in zijn persoonlijke ontwikkeling als schrijver. Net zoals de talloze schrijversportretten een belangrijk deel zijn van het literaire oeuvre van Jeroen Brouwers, een heel anders, zelfs tegengesteld geaarde auteur, met echter een even intense en oprechte verbondenheid met de literatuur. De blinde passagiers speelt zich bijna geheel af op een schip. De hoofdpersoon, een restaurateur van schilderijen, van het verleden dus, is op een vrachtschip op weg naar Zuid-Amerika. Het dorp uit zijn jeugd maar dan anders, dobberend op de wereldzeeën. Een lange, rustige reis om tot zichzelf te komen, los te breken uit het verleden. Maar de twee Russische verstekelingen en de vrouw van één van de zeelieden zijn op de vlucht voor hun eigen verleden en hun aan wezigheid maakt de reis minder rustig dan de bedoeling was. En aan het verleden valt niet te ontsnappen, dat blijft altijd aanwezig, nu vooral in de gedaanten van zijn overleden vader de dominee en een jeugdliefde. Aan het eind rest de hoofdpersoon niets meer dan de vliegreis naar huis, alweer een aantal herinneringen rijker. De blinde passagiers is een ambitieuze roman. Die handvol mensen op het kleine, monotone toneel van het schip, met slechts af en toe een haven of een spannende gebeurtenis. Volgens Reinjan Mulder in NRC Handelsblad een mengeling van "een klassieke Latijns-Amerikaanse 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2001 | | pagina 26