Naschrift In het voorjaar van 1994 wijdde het tijdschrift Poetry Review een speciaal nummer aan de jongste generatie Engelse dichters. Onder de noemer New Generation Poets werd een twintigtal dichters uit gekozen die, volgens inleider Peter Forbes, als belangrijkste kenmerk het vrijwel ontbreken van gemeenschappelijke kenmerken heeft. Moniza Alvi is een van de opvallendste en meest getalenteerde dich teressen uit deze stoet bontgekleurde individualisten. Zij werd in 1954 geboren in Lahore, Pakistan, maar verhuisde reeds als baby met haar ouders naar Engeland. Als dichteres deed zij voor het eerst van zich spreken door het winnen van de Poetry Business Competition (1991). De winnende gedichten werden opgenomen in haar eerste officiële, bij de Oxford University Press uitgegeven bun del The Country at My Shoulder (1992), die werd genomineerd voor de T.S. Eliot Prijs. In 1996 verscheen A Bowl of Warm Air, eveneens bij de Oxford U.P. Nadat deze uitgeverij besloot met zijn poëziereeks te stoppen, stapte Alvi over naar Bloodaxe, bij wie in 2000 Carrying My Wife en in 2002 Souls verschenen. Deze laatste bundel werd be kroond met de Cholmondeley Literature Award 2002. Een van haar thema's is de band met haar geboorteland. Aanvanke lijk was Alvi zich, zoals ze zegt in een interview met de BBC, weinig bewust van haar bi-culturele achtergrond. Haar Pakistaanse vader en haar Engelse moeder vestigden zich na hun terugkeer uit Lahore in Hatfield, Hertfordshire, waar zij in haar eigen woorden 'a fairly typi cally English 1950s/1960s upbringing' ontving. Hierdoor ontwaakte het gevoel in zekere zin te verschillen en niet helemaal thuis te zijn in Engeland pas op latere leeftijd. Toen de interesse in haar oor sprong was gewekt, schreef zij een serie 'Pakistaanse' gedichten, die werd opgenomen in haar eerste bundel. In 1993 bezocht Alvi voor het eerst Pakistan. Daar werd ze zich bewust van de afstand tussen haar en het land van haar vader. Zoals ze in hetzelfde interview opmerkt: "When I eventually went to Paki stan, I certainly didn't feel that was home - I'd never felt so English." Een ander thema's is de terugkeer tot haar jeugd, die zij vaak door de ogen van een kind verbeeldt. Veel van deze verzen roepen de sfeer op van het inmiddels grotendeels verdwenen Engeland van een halve eeuw geleden. Alvi probeert er ook, zoals zij verklaarde in Poetry Review, een persoonlijke mythologie in op te bouwen. Zij beweegt 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2003 | | pagina 26