een meisje vooraan.
'Niks mee te maken,' lachte ik met opgewekte tanden. 'Vandaag
gaat het zoals ik wil.'
'Ik zit alleen,' riep een jongen. 'Met wie moet ik?'
'Dan probeer jij het maar in je eentje.'
'Shit, kut, klote!'
Ik deed of ik niks gehoord had en liep belangstellend langs de
groepjes, keek in de schriften en op mijn horloge. Het geroezemoes
ging na een tijdje over in ongegeneerd kabaal.
'De uitkomsten,' riep ik.
'Wij zijn nog niet klaar, meester,' klonk het van verschillende
kanten.
'Oké, een aantal kinderen zijn nog niet klaar. Degenen die dat
wel zijn moeten stil zijn om de anderen de kans te geven om hun
werk ook af te maken. Wie klaar is, bekijkt alvast de volgende opgave.'
Serge die alleen zat, stond nu op en begon aan een wandeling. Hij
was een van de weinige leerlingen die ik bij naam kende.
'Serge, ga eens zitten, riep ik.'
'Ik moet, meester, ik moet naar het toilet,' riep hij met een hoog
stemmetje en hield vervolgens zijn handen tegen zijn kruis.
'We zijn net bezig, na de les ben je het eerst aan de beurt.'
Ik keek hem even doordringend aan in de hoop een beroep te
kunnen doen op ons gesprekje over boeken. Hij negeerde mijn blik
echter en deed alsof hij me voor het eerst zag. Vervolgens zuchtte hij
diep en ging zitten op een manier die weinig goeds voorspelde. Vlug
gaf ik iemand een beurt om van de herrie af te zijn. Dat werkte even,
maar daarna liep de zaak al snel weer uit de hand. Hoeveel decibel
kon ik toestaan, vroeg ik me af. Wat waren ze gewend? Als invaller
wist ik niets. Ik kende de rekenmethode niet, wist niet wat de groeps-
regels waren, kende deze kinderen nauwelijks. Ik moest het hebben
van mijn overtuigingskracht. Veel praten, dacht ik, lui ze plat, don
dert niet waarover. Elke kans om aan het woord te blijven greep ik
aan en gaandeweg was er zelfs sprake van enige respons.
Ik spoorde hen aan grafieken bij te houden van alledaagse hande
lingen.
'Noteer hoe laat je naar bed gaat, hoe vaak je de wc bezoekt, hoeveel
boterhammen je eet. Als je op voetbal zit: geef het aantal doelpunten
weer dat je scoort of kijk naar je favoriete club. Doe iets met de voet
baluitslagen.'
19