Van mens tot aap |an J.B. Kuipers Bommen en granaten Die genocidale visioenen van de late Nietzsche - dat waren beelden ontsproten aan het besef van miskenning, mislukking en isolement. De bittere loser is, zolang hij er nog de energie voor heeft, bereid jan en alleman uit te roeien. Althans in principe. Om een en ander in praktijk te brengen moet vaak nog een remming worden overwon nen. In sommige tradities is het doden van mensen echter niet zo'n halszaak, paradoxaal genoeg, als bij ons tegenwoordig. Daarom lijken de 'universele' regels en normen van de (westerse) rechtsstaat inmiddels een eclatante zelfmoordbrief. Duizenden en duizenden snellen sinds decennia van elders hierheen om onder te duiken in het warme bad van onze materiële welvaart. Wat kan hen het Recht en het Fatsoen en de Humaniteit schelen? Wat geven zij om Demo cratie, Emancipatie en Tolerantie? Zij willen zich te goed doen aan wat ze heel hun leven moesten ontberen: zo haastig en gretig mogelijk, want de achterstand en ontbering waren groot. En waarom trekken ontelbare fundamentalistische moslims niet naar verwante moslimlanden, maar naar het gehate Westen? Omdat ze niet meer kunnen leven in de woestenij van hun eigen ideologie. Maar die zelfde ideologie is het meest gekoesterde stuk bagage dat wordt mee- getorst in den vreemde. Het sisyphuskarakter van deze exodus ver oorzaakt vervolgens een onblusbare, binnenwaarts gerichte woede die, opnieuw uit overlevingsdrang, uit alle macht naar buiten wordt geworpen en de haat jegens het Westen een extra voertuig biedt. Wat brengt het voertuig mee? Duizend bommen en granaten. O, dat is niet zo mooi, wat nu te doen? Waar is Johan de Witt om ons te redden? Die is door het rapaille vermoord, dus redden we ons zelf door ons de blinddoek om te doen van zekere Vrouwe die hem lang geleden heeft laten vallen. Vervolgens overtreffen we Orwell en veroordelen een kleine burger met politieke ambities wegens de leuze 'vol is vol'. Geen semantisch raadsel of aanslag op de logica, dit devies. Immers - vol is vol, en niet niet-vol. De magistraat weet echter beter, want hij heeft ervoor doorgeleerd. 'Hoe kan vol vol zijn, waar recht krom is?' 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 15