Van mens tot aap
|an J.B. Kuipers
Bommen en granaten
Die genocidale visioenen van de late Nietzsche - dat waren beelden
ontsproten aan het besef van miskenning, mislukking en isolement.
De bittere loser is, zolang hij er nog de energie voor heeft, bereid jan
en alleman uit te roeien. Althans in principe. Om een en ander in
praktijk te brengen moet vaak nog een remming worden overwon
nen. In sommige tradities is het doden van mensen echter niet zo'n
halszaak, paradoxaal genoeg, als bij ons tegenwoordig. Daarom
lijken de 'universele' regels en normen van de (westerse) rechtsstaat
inmiddels een eclatante zelfmoordbrief. Duizenden en duizenden
snellen sinds decennia van elders hierheen om onder te duiken in
het warme bad van onze materiële welvaart. Wat kan hen het Recht
en het Fatsoen en de Humaniteit schelen? Wat geven zij om Demo
cratie, Emancipatie en Tolerantie? Zij willen zich te goed doen aan
wat ze heel hun leven moesten ontberen: zo haastig en gretig
mogelijk, want de achterstand en ontbering waren groot. En waarom
trekken ontelbare fundamentalistische moslims niet naar verwante
moslimlanden, maar naar het gehate Westen? Omdat ze niet meer
kunnen leven in de woestenij van hun eigen ideologie. Maar die
zelfde ideologie is het meest gekoesterde stuk bagage dat wordt mee-
getorst in den vreemde. Het sisyphuskarakter van deze exodus ver
oorzaakt vervolgens een onblusbare, binnenwaarts gerichte woede
die, opnieuw uit overlevingsdrang, uit alle macht naar buiten wordt
geworpen en de haat jegens het Westen een extra voertuig biedt.
Wat brengt het voertuig mee? Duizend bommen en granaten.
O, dat is niet zo mooi, wat nu te doen? Waar is Johan de Witt om
ons te redden? Die is door het rapaille vermoord, dus redden we ons
zelf door ons de blinddoek om te doen van zekere Vrouwe die hem
lang geleden heeft laten vallen. Vervolgens overtreffen we Orwell
en veroordelen een kleine burger met politieke ambities wegens de
leuze 'vol is vol'.
Geen semantisch raadsel of aanslag op de logica, dit devies. Immers
- vol is vol, en niet niet-vol.
De magistraat weet echter beter, want hij heeft ervoor doorgeleerd.
'Hoe kan vol vol zijn, waar recht krom is?'
15