1-2-03, een mooie datum
Johan Everaers
Kees was van voor de Ramp, maar in tegenstelling tot die meest
spraakmakende gebeurtenis in Zuidwest-Nederland was er voor Kees
geen vijftig jaar later. Hey Cees, 1-2-03 is dat geen mooie datum. Zo be
gon de door Paul geschreven openingsrede voor de door enkele
vrienden van Kees georganiseerde overzichtstentoonstelling. Beel
dend kunstenaar en dichter Kees Francke en acteur Paul van Soest
waren klasgenoten geweest op de middelbare school in Hillegers-
berg. Ze kenden elkaar al van de kleuterschool, dezelfde die ik een
paar jaar eerder bezocht tijdens de evacuatie in 1953. De toespraak
van Paul eindigde zoals hij begon: 1-2-03 is dat geen mooie datum.
Een heel mooie datum, maar de organiserende vrienden hadden
hem niet uitgezocht. Aan historisch besef zal het degene hebben ont
broken die juist die dag een postume tentoonstelling liet beginnen
van een Rotterdamse beeldend kunstenaar die na enkele jaren
Noordoost-Groningen de ene uithoek van Nederland voor de andere
had ingeruild. Op 1 februari, vijftig jaar nadien, zou alle aandacht
toch uitgaan naar de herdenking van de Ramp?! Tout est relatif.
Hoewel mijn 'EEUWEN, ZEEUWEN EN WATER' geen prijs opleverde
in de gemeentelijke wedstrijd rond het rampmonument van Gust
Romijn ontving ik een uitnodiging om aanwezig te zijn bij de ont
hulling. Kiezen tussen de Watersnoodramp en Kees? Nog voor het
Watersnoodmuseum bij Ouwerkerk officieel was geopend vereerden
we samen de caisson met een bezoek en voor ik er erg in had stond
Kees ('Kouwe boel joh, daar binnen') alweer buiten. De keus was niet
zo moeilijk.
Met op de achterbank 'een plant die je geen water hoeft te geven',
een Francke-kunstwerk dat ik jaren geleden aanschafte in een Rot
terdamse galerie en dat niet op de tentoonstelling mocht ontbreken,
verliet ik Schouwen-Duiveland tijdens een onbetekenend buitje natte
sneeuw.
Die 'planten' waren gemaakt van de restanten kleurrijke latjes en
balkjes van de houten reliëfs waar Kees naam mee had gemaakt. Zijn
bekendste houtwerk was de 'Systeemoplossing', een ruimtelijk werk
uit 1993 dat bedoeld was als een schaalmodel voor een uitvoering
in metaal. Die moest vijf keer zo groot ergens op een zeedijk worden
opgestapeld. Het model was een soort mikadospel, bestaande uit 36
20