Omdat hij thuis geen eigen werkkamer had, deed hij dat voorname lijk buitenshuis, bijvoorbeeld in rustige cafés. Zijn eerste pogingen bestonden uit korte verhalen en dat leidde tot zijn verhaaldebuut Betalingsverkeer in Pulp 4 (A.W. Bruna Sc Zoon, 1972), een jaarlijkse periodiek in boekvorm onder redactie van Ab Visser, waarin bijvoor beeld ook Bertus Aafjes en Helga Ruebsamen publiceerden. In deze periode ontstond ook Zorg dat je een gekkenbriefje krijgt (Elsevier, 1973), een korte roman waarin hij zijn dienstweigeren in het begin van de jaren vijftig beschreef en waarmee hij op vijfenveertigjarige leeftijd debuteerde. Een jaar later volgde Nathalie (Elsevier, 1974), dat tegen de achter grond van het opkomende nationaal-socialisme het levensverhaal van zijn moeder vertelt: de teleurgestelde dienstbode uit een socia listisch gezin die, getrouwd met een zwijgzame ambtenaar, in het Amsterdamse gereformeerde milieu terecht kwam. Aanvankelijk stopte Verrips veel historische gegevens in het verhaal, maar om de spanning in de zoon-moeder relatie niet te laten verslappen, streep te hij daarvan veel weg. Een vrouw alleen (Elsevier, 1975) vertelt de jeugd van de halfjoodse Judith, wiens persoon Verrips baseerde op zijn eigen vrouw. Als haar man Johan een paar weken naar het communistische Praag is, blikt zij terug op haar jeugd. Na de scheiding van haar ouders had ze nog maar weinig contact met haar vader en in de Tweede Wereldoorlog verliest ze haar moeder, die in haar eentje de kinderen opvoedt maar desondanks in het verzet actief was. Als na de oorlog het leed van deze oorlogsslachtoffers wordt genegeerd en haar zus plotseling naar Canada vertrekt, komt Judith in een isolement terecht en wordt zij, net als haar moeder en ondanks haar echtgenoot, haar kind en haar betrokkenheid bij de communistische partij, een vrouw alleen. Op het eind springt de roman dertig jaar vooruit en wordt op niet over tuigende wijze gesuggereerd dat ze het verleden uiteindelijk toch achter zich heeft gelaten. Een thematiek die ondanks de publicatie van dit boek pas de laatste jaren echt serieus lijkt te worden ge nomen, sinds krant en televisiejournaal zijn gevuld met terugbeta lingen en genoegdoeningen. Verrips bleek een sterk autobiografisch schrijver, wiens eerste boeken door de kritiek in het algemeen positief werden ontvangen. Over Nathalie oordeelde de kritiek bijvoorbeeld: 'een van de beste romans van de laatste jaren' (Het Parool) en 'een prachtig boekje' (Vrij Neder- 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 11