als achtergrond de 'american way of life', is nog altijd relevant. Door het wegvallen van het communisme lijkt de kapitalistische 'rat race' het enige wat ons rest. Doordat de overheid steeds meer van haar verantwoordelijkheden privatiseert, bedreigen de problemen van Fisset tegenwoordig iedereen en het beeld van de american dream dat Verrips geeft, is ons heden geworden. Ook Witte gezichten oogstte tegenstrijdige kritieken. Het was 'een boeiende roman' Algemeen Dagblad) met grote journalistieke kwali teiten (De Nieuwe Gazet). Ab Visser, die eerder nog negatief was, noemde het in De Leeuwarder Courant 'de doorbraak van Ger Verrips', maar Tom van Deel beoordeelde Verrips als een 'schrijver van clichés'. Na enkele vruchtbare jaren stokte Verrips' productie en pas in 1979 volgde zijn vijfde roman. Met andere ogen verscheen bij De Arbeiderspers en beschrijft waarom Verrips communist werd en uit eindelijk weer met de partij brak. Met behulp van het dagboek van een bejaarde nazi - hem bij toeval in handen gekomen - gaf Verrips de roman een documentair karakter en zet hij zijn persoonlijke ont wikkeling in een historisch kader, en geeft daarmee aan dat Verrips' oorspronkelijke wens om historicus te worden nog steeds actief was. Het communisme vormde de enige passende reactie op de Tweede Wereldoorlog, waarvoor het kapitalisme in grote mate verantwoor delijk was en waarin veel gruwelijkheden zelfs in naam van de chris telijke God waren uitgevoerd. Het éénpartijstelsel van de communis tische staten leidde echter tot een staatsvorm die zich niet wezenlijk onderscheidde van nazi-DuitsIand, een conclusie die binnen de communistische beweging niet werd getolereerd. Verrips' conclusie was onvermijdelijk: breken met de CPN. De titel van de roman werd bekritiseerd, maar geeft precies aan waar het Verrips om ging: steeds bereid zijn de sociale en historische werkelijkheid van je eigen leven in het licht van nieuwe feiten te bezien. Verrips probeerde in Met andere ogen de keuzen uit zijn verleden te rechtvaardigen, zoals de hoofdpersonen uit Witte gezichten dat met die van hen deden, en misschien was zijn grote persoonlijke betrok kenheid oorzaak van de tegenstrijdige kritieken: 'een belangrijk boek' Utrechts Nieuwsblad'een interessant en bij tijd en wijle boei end zelfportret' Leeuwarder Courant), maar ook een 'raar, verward, onsamenhangend werk' en een 'baksteen van clichés' (Vrij Neder land). 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 13