De blauwe bruid (De Arbeiderspers, 1983), eveneens opgebouwd uit afzonderlijke maar samenhangende verhalen, vormt samen met Ber- lijns blauw één roman, waarin Verrips de blues beschreef die volgde toen de bruggen achter hem verbrand waren. Het leven van Jos is nog verder ontwricht. Zowel de breuk met de CPN als die met zijn vrouw, die het vertrouwde nest van de kameraden niet kan missen, wordt definitief. Victor worstelt verder en heeft een buitenechtelijke relatie met Nita, die ook met Jos omgang krijgt. Een van de kritieken op Berlijns blauw was de oppervlakkige houding van Jos en Victor ten opzichte van vrouwen. Blijkbaar heeft Verrips zich deze opmerking aangetrokken want hij besteedde in De blauwe bruid meer aandacht aan dat aspect. Nita wordt zelfs hoofdpersoon van één verhaal, dat beschrijft hoe zij een poging doet tot zelfmoord en waarmee Verrips het isolement van de mens tot buiten zijn hoofdpersonen uitstrekt. In het laatste verhaal sterft de communist. Nita gaat haar eigen weg, op zoek naar een man en een kind; Victor gaat verder met zijn schrij versleven. De blauwe bruid bevat meer historische citaten dan Berlijns blauw. Als gevolg daarvan prees Ten Braven in Vrij Nederland Verrips enerzijds de hemel in - Verrips kan schrijven, goede dialogen, uitgesproken handige plots - maar bekritiseerde hem ook wegens het werkelijk heidsgehalte: literatuur zou pas beginnen waar de feiten zwijgen en het met name noemen van een politieke partij zou het blikveld te veel beperken. Vooral als dat een onbelangrijke splinterpartij als de CPN is. Ten Braven meent dat omdat in Witte gezichten geen enkele krant, 'laat staan De Waarheid', met name wordt genoemd, de pro blemen uit die roman voor iedereen invoelbaar gaan leven. Ik vind dat een discutabel standpunt, dat de lezer onderschat. Iedereen die wat van Verrips heeft gelezen, wéét dat de krant uit Witte gezichten op De Waarheid is gebaseerd. Het is van geen enkel belang of deze naam al dan niet wordt genoemd. Het gaat Verrips immers om de in termenselijke processen die in zo'n situatie een rol spelen en met het beschrijven daarvan houdt hij de lezer een spiegel voor waarin die zijn eigen situatie en zijn eigen reacties kan beschouwen. Datzelfde geldt voor De blauwe bruid, waarin de delen uit de sociaal-politieke werkelijkheid de spiegel alleen maar meer autoriteit geven. De lezer weet heus wel dat menselijke reacties zich niet beperken tot de CPN. Achteraf gezien lijkt het of Verrips' carrière zich op dat moment op een tweesprong bevond. Er was nog altijd de aandacht die hij met zijn werk had afgedwongen (de Belgische radio en televisie besteed- 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 16