den in 1984 veel aandacht aan hem, het televisiespel Buigen of bar sten werd uitgezonden, de BRT 1 bracht het hoorspel Hier spreken a.u.b. en de schooltelevisie een special met interviews en fragmenten uit De Blauwe Bruid en Witte gezichten), maar desondanks werd in de kranten maar weinig aandacht aan De blauwe bruid besteed. In het midden van de jaren tachtig bezocht Verrips opnieuw Californië (Vrees en vrijheid, blz. 98) en keerde daarna met De wondere zoon (De Arbeiderspers, 1985) terug bij Fisset en Sander, de hoofdpersonen uit Witte gezichten. Nu is het Sander die de oceaan oversteekt en naar aanleiding van de dood van zijn vader na dertig jaar terugkomt in Nederland. De werkelijke redenen zijn echter complexer. Enerzijds probeert hij nog steeds zijn arbeidzame, tot isolement leidende leven te rechtvaardigen door zijn prestaties te spiegelen aan die van de achterblijvers, anderzijds hoopt hij in Europa een nieuw begin te vinden. De contacten met zijn broer, in wie het gereformeerde chris tendom onherstelbare littekens heeft achtergelaten, zijn afstandelijk. De enige keer dat Sander zijn broer bezoekt, is die zo dronken, dat het geen ontmoeting is. De kritiek was deze keer zeer positief. De Volkskrant noemde het onder de kop 'Verrips schetst knap invloed werkloosheid' 'een boei end dubbelboek' met tal van fraaie beelden. Vrij Nederland stelde dat het 'niet zomaar wat gratuit gebabbel, modernistisch gekeuvel of goedkope filosofietjes van een auteur die herkenbaar wil schrijven voor een groot publiek' is, maar 'ernstig doorwrocht en vooral geloofwaardig proza' waarmee Verrips bewees 'over een grote taal zuiverheid te beschikken en over verbluffende kwaliteiten als het erop aankomt subtiel en tot in de kleinste details sferen en gevoelens te beschrijven.' In De Tijd noemde Wam de Moor het boek 'een geconcentreerd geschreven psychologisch-realistische roman van een bewogen en integer auteur' en vond dat Met andere ogen en Witte gezichten 'verplichte lectuur mogen zijn voor studenten van de scholen voor journalistiek'. In 1987 legde Verrips zijn voorzitterschap van het Fonds voor de Letteren neer. In datzelfde jaar wisselde hij, ondanks de aandacht die De wondere zoon had gekregen, ook van uitgever. Wat er de oorzaak van was, heb ik niet kunnen achterhalen, maar zijn nieuwe roman verscheen niet meer bij De Arbeiderspers, maar bij Amber. De trots van de morgen vormt qua opbouw een synthese van Verrips' 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 17