het wegvallen van de zorg in onze eigen samenleving. Nu het com munisme geen alternatief meer biedt en de american way of life in toenemende mate onze West-Europese samenleving dicteert, is het toch goed te ervaren dat deze problemen niet nieuw zijn en dat we inderdaad stelling moeten nemen. Boeken als Witte gezichten, De wondere zoon, Met andere ogen en De trots van de morgen geven die ervaring, en ook Het verloren huis en Het is maargoed dat er geen hemel meer is maken dat zichtbaar. Want ook al weersprak Verrips in 1975 Drentse Asser Courantdat zijn romans een boodschap zouden bevatten ('Als ik een Boodschap heb, zou ik die niet in romans of verhalen proberen te verpakken'), die boodschap heeft zijn werk wel degelijk doordat het, net als Verrips' leven, in het teken staat van stelling nemen voor overtuigingen. Dat bracht hem bij de CPN en veroorzaakte twintig jaar later ook weer de breuk. En dat is nog altijd de kracht van zijn romans. Ze dwingen de lezer tot stellingname in zake de thematiek waarmee hij wordt geconfronteerd, meer dan veel andere literaire romans dat doen. En toen verscheen in juni 1994 bij uitgeverij Balans plotseling Het is maar goed dat er geen hemel meer is en bleek dat boek, toch nog ver rassend, zonder moeite in de boekhandel te verkrijgen, zij het dat het wat eenzaam was weggestopt tussen Vermeent en Vervoort, de indruk wekkend dat Verrips de zoveelste debutant was. Ondanks de gematigd positieve kritiek in De Volkskrant, ging het dan ook in de voortdurende boekenvloed ten onder. Het verwijt dat Verrips het meest was gemaakt, is misschien wel zijn overvloedig citeren en de grote aandacht voor onbelangrijke details, om daarmee een zo groot mogelijk realisme te bereiken. In Het is maargoed dat er geen hemel meer is gaat Verrips deze kritiek frontaal te lijf: de roman bestaat bijna uitsluitend uit geciteerde brieven, band jes, dagboeken en aantekeningen voor artikelen. De meeste van deze fragmenten zijn afkomstig van de twee hoofdpersonen: een rond reizende journalist die Lars heet en weer duidelijk het alter ego van Verrips is, en zijn nichtje, dat relatieproblemen heeft en zich in het huis van haar oom heeft teruggetrokken. In dat huis komen regel matig faxen van Lars aan, uit Spanje, Parijs, Praag en Venetië, met aantekeningen voor mogelijke artikelen. Een speurtocht naar het christendom enerzijds en het ineenstortende communisme ander zijds, tegen de achtergrond van de belangrijkste gebeurtenis in het 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 22