op van belangrijke CPN'ers. Daarna ging voor mi] zowel het zicht op de grote lijn als die op de CPN'ers verloren. Een bundel korte bio grafieën van bekende CPN'ers als Paul de Groot, Gortzak, Fré Meis, Marcus Bakker en Wagenaar zou voor mij een welkome en gewaar deerde aanvulling op deze studie zijn, zeker wanneer Verrips die bio grafieën ook persoonlijk zou inkleuren. Met Een leven tegen de leugen (Balans 1997), over de in 1913 in Algerije geboren en in 1960 op weg naar Amsterdam bij een auto-ongeluk omgekomen Albert Camus, combineert Verrips zijn activiteiten als historicus in relatie met zijn literaire verleden. Deze met welwillende kritieken ontvangen, goed leesbare en interessante biografie doet recht aan het leven van Camus en maakt tegelijkertijd de overeen komsten en verschillen met het leven van Verrips zelf zichtbaar. Al lezende blijkt het weinig verrassend dat Verrips deze biografie schreef. Camus' band met de arbeidersbeweging, de invloed van de Eerste en Tweede Wereldoorlog, zijn lidmaatschap van de commu nistische partij en zijn breuk met de communisten, zijn werk als redacteur en hoofdredacteur voor socialistische kranten, het lijkt welhaast een weerspiegeling van Verrips leven, hoe verschillend de plaatsen van handeling en de omstandigheden ook zijn. Camus won er echter de Nobelprijs voor literatuur mee, terwijl Verrips' werk weg zonk in de vergetelheid. Dit grote verschil in succes kan, naast vele andere redenen, wellicht worden verklaard door een klein maar belangrijk accentverschil in de opstelling van de beide auteurs: Camus was, zoals de titel heel mooi weergeeft, een individualist die wars was van leugens, waarvoor hij, ziekelijk als hij was, het leven te kort vond, terwijl Verrips wellicht toch te veel op zoek was naar de waarheid en zich tussen de communisten te weinig individualistisch heeft opgesteld. 'Een leven tegen de leugen' versus 'een leven voor de Waarheid'. Ook Mannen die niet deugden (Balans, 1998), het laatste boek van Verrips tot op heden', volgt de geschiedkundige lijn die Verrips sinds zijn publiceren bij Balans heeft ingeslagen. Het betreft, geheel in overeenstemming met Verrips' bekende thema, de persoonlijk uitge werkte biografie van een man die in de oorlog fout was. Deze SS'er, die daarna ook nog in Indonesië meedeed aan de politionele acties, wil bij Verrips zijn verhaal kwijt in een poging zichzelf te rechtvaar digen. Hij symboliseert zo'n beetje alles waartegen Verrips zich 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2004 | | pagina 24