OVER DE VORM
V Ballustrada is een verzameling van proza en poëzie. Naar het
Oi schijnt willekeurig samengevoegd en bijeengehouden door een
C band, BALLUSTRADA BALLUSTRADA BALLUSTRADA BALLU-
O STRADA. Het jarenlange bestaan heeft processen gecreëerd die
bijdroegen tot het ontstaan van bijzondere kwaliteiten. Wat
W zeker opvalt is de onafhankelijkheid in de positiebepaling. Bal-
^3 lustrada geeft soms ongezouten meningen en praat niemand
q naar de mond. Die ruimte hebben ook de 'leveranciers'. Het
tegendraadse vindt zijn weg vanuit een opstelling die vaak
haaks staat op het gangbare. Bij een uitgave met afbeeldingen
gaat de voorkeur uit naar werk dat zich doorgaans ophoudt in
de marge van de kunstwereld.
Bij het nadenken over een hernieuwde vormgeving van dit
blad wordt uitgegaan van de hiervoor geschetste ontwikkeling.
De omslag toont de werkelijkheid zoals die door de media
wordt getoond: flarden van recente krantenfoto's. Ballustrada
komt er met literatuur overheen; het doet de voorgespiegelde
werkelijkheid verbleken. Bij het openen van het blad valt direct
op dat alle mededelingen van huishoudelijke aard zijn verdwe
nen. Op bescheidener plaatsen komen de relevante gegevens
terug. De lezer krijgt voorrang en vindt het essentiële vanaf de
eerste bladzijde! Het binnenwerk - waarin proza en poëzie in
een eigen lettertype zijn gedrukt - toont meer zwart en meer
wit, de nummering en de schrijvers worden 'dwars' genoteerd.
De symbolische waarde is duidelijk. Om deze waarde te verster
ken worden bijdragen getoond uit het project 'haaks op'. Kun
stenaars worden daarin uitgenodigd te reageren op twee haaks
0p elkaar staande lijnen. De zwarte lijn draagt een recente
krantenfoto. Het vlak tussen de zwarte en de grijze lijn is de
ruimte waarin de nieuwe verbeelding ontstaat. Zo zijn we weer