OVER DE VORM V Ballustrada is een verzameling van proza en poëzie. Naar het Oi schijnt willekeurig samengevoegd en bijeengehouden door een C band, BALLUSTRADA BALLUSTRADA BALLUSTRADA BALLU- O STRADA. Het jarenlange bestaan heeft processen gecreëerd die bijdroegen tot het ontstaan van bijzondere kwaliteiten. Wat W zeker opvalt is de onafhankelijkheid in de positiebepaling. Bal- ^3 lustrada geeft soms ongezouten meningen en praat niemand q naar de mond. Die ruimte hebben ook de 'leveranciers'. Het tegendraadse vindt zijn weg vanuit een opstelling die vaak haaks staat op het gangbare. Bij een uitgave met afbeeldingen gaat de voorkeur uit naar werk dat zich doorgaans ophoudt in de marge van de kunstwereld. Bij het nadenken over een hernieuwde vormgeving van dit blad wordt uitgegaan van de hiervoor geschetste ontwikkeling. De omslag toont de werkelijkheid zoals die door de media wordt getoond: flarden van recente krantenfoto's. Ballustrada komt er met literatuur overheen; het doet de voorgespiegelde werkelijkheid verbleken. Bij het openen van het blad valt direct op dat alle mededelingen van huishoudelijke aard zijn verdwe nen. Op bescheidener plaatsen komen de relevante gegevens terug. De lezer krijgt voorrang en vindt het essentiële vanaf de eerste bladzijde! Het binnenwerk - waarin proza en poëzie in een eigen lettertype zijn gedrukt - toont meer zwart en meer wit, de nummering en de schrijvers worden 'dwars' genoteerd. De symbolische waarde is duidelijk. Om deze waarde te verster ken worden bijdragen getoond uit het project 'haaks op'. Kun stenaars worden daarin uitgenodigd te reageren op twee haaks 0p elkaar staande lijnen. De zwarte lijn draagt een recente krantenfoto. Het vlak tussen de zwarte en de grijze lijn is de ruimte waarin de nieuwe verbeelding ontstaat. Zo zijn we weer

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 3