creëerde nieuwe loot aan de oudere stam van de fantasy. Daar kan tegenin gebracht worden dat de emotie achter de twee vor men tegengesteld is: sciencefiction kijkt vooral naar de toe komst door vanuit het heden te extrapoleren, in het algemeen op een technocratische wijze, terwijl fantasy doorgaans het heden ontvlucht naar een soort van geromantiseerd verleden, zoals het dat oorspronkelijk deed als een reactie op de Verlich ting. Bij herhaling heeft Mulisch opmerkingen gemaakt die in de richting van de fantasy wijzen, bijvoorbeeld in De gezochte spiegel uit 1983, later opgenomen in Vijf fabels. Een kort verhaal van de schrijver Alex Zwart, voorafgegaan door een fictieve bio grafie, waarin volgens de flaptekst Mulisch zijn eigen biografie beschrijft, "zoals deze zou hebben kunnen luiden, als nu juist niet de ware feiten van zijn leven anders waren geweest." In dit essay wordt ingegaan op het toeval als "het raam op een andere wereld". Doet zo'n toeval zich voor, dan "gaat het raam naar die andere, zinvolle, noodzakelijke werkelijkheid open." Het zichtbaar maken van zo'n andere werkelijkheid is bij uitstek het streven van fantasy zoals die door Clute en Grant werd gedefinieerd. Het is echter de vraag of dat niet het streven van alle fantastische literatuur is, of misschien zelfs van alle vor men van kunst. Mulisch heeft zich nooit een fantasyschrijver genoemd, en wanneer hij zich profileerde als schrijver van fantastische literatuur, dan is dat eigenlijk altijd op een indirecte wijze, als uitvloeisel van zijn stellingname tegen het zogenaamde rea lisme. Zo schrijft hij in de in 1999 met de Libris Prijs bekroon de roman De procedure: "Honderd jaar lang mocht een verhaal niet op een verhaal lijken, maar alleen op de zogenaamde wer kelijkheid Dat heette 'realisme', maar dat was het nu juist niet." Een verhaal heeft zijn eigen zelfstandigheid en vertelt zich via de schrijver. "Ik hang aan mijn eigen lippen, één en al oor, en jij mag meeluisteren terwijl ik luister naar mijn verhaal dat mijn verhaal niet is - dat niet echt is gebeurd, maar dat echt gebeurt: hier en nu." Ook in de verantwoording van Het theater de brief en de waarheid, het boekenweekgeschenk uit 1999, gaat hij in op de werkelijkheid van zijn werk. "Mijn ver haal is niet waar of onwaar, zoals een feitenverslag, - als literair

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 61