speelde. Vanuit een gesticht vertelt de hoofdpersoon hoe zijn hoofd langzaam in een kool veranderde en hoe hij het meisje uiteindelijk vermoordde met een brandblusapparaat. In het laatste nummer van de lp, Lunatic Asylum, beweert hij nog steeds boodschappen aan zijn geliefde te versturen via de an tennes van kevers die op zijn hoofd landen. Dat geen van de boodschappen aankomt is volgens de patiënt te wijten aan vlinders en luizen die de transmissie verstoren. Net als zijn voorbeeld Nabokov heeft Gainsbourg altijd gewei gerd psychoanalyse te ondergaan uit angst zijn creativiteit te verliezen. Maar uit zijn gedichten blijkt dat hij Freud goed heeft bestudeerd. Zoals Breton en Soupault hun 'écriture auto- matique' ontleenden aan de vrije associatie uit de psychoana lyse, zo putte Gainsbourg inspiratie uit Freuds theorieën over de lapsus: de verspreking, de woordspeling, de verdraaiing en de verschuiving waarin het onbewuste zich manifesteert. In Gainsbourgs gedichten klinken stijlfiguren als alliteratie, binnenrijm, syncope en paronomasia als een slip of the tongue, een effect dat nog eens wordt versterkt door het alledaagse taalgebruik en de gelaten toon waarop de gedichten worden voorgedragen: Aux enfants de la chance Qui n'ont jamais connu les transes Des shoots et du shit Je dirais en substance Ceci Touchez pas a la poussière d'Ange Angel Dust en Shoot ou en shit Zéro héro a l'infini Je dis dites leur et dis leur De casser la gueule aux dealers Qui dans l'ombre attendent leur Heure L'hor reur D'mi nuit (uit Aux Enfants De La Chance, 1987) Daarnaast maakt Gainsbourg vaak gebruik van onomatopeeën, zoals in 'Un soir qu'a l'improviste chtac, je frappe a ma porte toe toe' uit het nummer Flash Forward (1975). Het effect van de onomatopeeën is tweeledig: ze roepen de sfeer op van een strip verhaal - een populair genre waar Gainsbourg vaak op terug greep - en ze fungeren als burleske, nivellerende taalelementen die betekenissen afwijzen en niet meer doen dan geluiden met spraakklanken imiteren. 'Vroom vroom, tic tac, glou glou', het zijn woorden die niet alleen trashy beelden oproepen, maar

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 77