aan de oppervlakte. Gainsbourgs opzet was geslaagd: met een simpel lied had hij aangetoond dat nationalisme en racisme hand in hand gaan en dat een groot gedeelte van de Franse bevolking geen lering had getrokken uit de Tweede Wereldoor log. In de heftige polemiek die volgde op Aux Armes Et Caetera gingen de nuances van Gainsbourgs zet vaak verloren: de Mar seillaise was tenslotte een revolutionair lied en de reggae waar tegen Gainsbourg het had geplaatst was niet minder revolutio nair, met dat verschil dat de rastafari's niet de omverwerping van de monarchie voor ogen stond, maar de onttakeling van de blanke suprematie. Gainsbourg had in feite niets anders gedaan dan de Republiek herinnerd aan zijn oorsprong en de Marseil laise teruggegeven aan de revolutie. Zijn repliek op de woede die over hem werd uitgestort was niet minder fijnzinnig: hij kocht het originele document waarop Claude-Joseph Rouget de Lisle in 1792 de Marseillaise had gecomponeerd en voegde het kostbare manuscript toe aan zijn verzameling in het huis aan de Rue de Verneuil. Het krediet dat Gainsbourg na Aux Armes Et Caetera had opge bouwd bij het politiek correcte deel van de Fransen was ook weer snel verspeeld. Toen hij in 1984 tijdens een live televisie uitzending de zwarte zangeres Whitney Houston mededeelde dat hij haar wilde neuken, was ook voor veel progressieven de maat vol. Gainsbourg had duidelijk laten blijken in geen enkele politieke hoek te willen worden ingedeeld. Hij was wie hij was en oogstte met zijn compromisloze houding niet alleen kritiek, maar ook in toenemende mate bewondering, voor namelijk bij jongeren. In Gainsbourgs nihilistische, maar ook humoristische levensvisie werden niemand en niets ontzien, niet in de laatste plaats zijn geliefden en hijzelf. Brigitte Bardot werd ertoe overgehaald een orgasme te simuleren voor de oor spronkelijke versie van Je T'Aime, Moi Non Plus, Jane Birkin werd door hem gefotografeerd voor het Franse pornoblad Lui, van zijn laatste vriendin Bambou gaf hij zelf pornografische foto's uit, met zijn dertienjarige dochter Charlotte nam hij het nummer Lemon Incest en bijbehorende videoclip op, en zichzelf haalde hij regelmatig door het slijk via zijn liederlijke alter ego Gainsbarre, die, net als Sokolovs hond Mazeppa, als alibi diende voor sociaal onaanvaardbaar gedrag. Niemand in zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 80