zwartboek over de Hitler-terreur (1933) en ondersteunde, actief publicerend, antifascistische activiteiten: "een heel volk heeft zich ingelaten met het geloof in het dierlijke, in ras en derge lijke onzin". Hij werd zich bewust dat Frankrijk en Engeland het gevaar niet zouden stoppen en zijn houding tegenover de Sovjetunie werd milder. De grote bewegingen in Europa bedreigden de vertrouwde ordening van Capeks persoonlijke leven en nadat hij zich jaren lang op de kleine dingen had gericht, werd de verstarring in zijn eigen persoonlijkheid doorbroken. Hij begon weer romans te schrijven en snel achter elkaar verschenen Hordubal (1933), De meteoor (1934) en Een gewoon leven (1934), drie afzonderlijke romans die door Capek een trilogie werden genoemd. Voor wat betreft zijn psychologische achtergrond was het dat ook: staps gewijs was hij de weg naar zichzelf gegaan, van een veelvuldige subjectieve werkelijkheid naar zelfkennis. Pas op het eind van Een gewoon leven wordt het persoonlijke isolement doorbroken en kan de hoofdpersoon in relatie komen met zijn medemens. De eerste brigade (1937), over mannelijke solidariteit, kan worden gezien als het vervolg op die trilogie: na het in relatie komen met, volgt het ook echt bij een groep horen. Deze psychologische ontwikkeling leidde er toe dat het huwelijk met Olga in 1935 eindelijk werd voltrokken. Na het doorbreken van zijn persoonlijke verstarring kwam er ook weer ruimte voor sciencefiction, zoals in De oorlog met de salamanders (1936) en het toneelstuk De witte ziekte (1937), een anti-utopie waarin een mysterieuze ziekte het voortbestaan van de mens bedreigt. De arts die een medicijn vindt, wil de dic tator alleen maar genezen als deze geen oorlog meer maakt. Capek vond dat de schuld niet in eerste instantie bij de oor logsmisdadigers ligt, maar bij degenen die de bevelen geven en die de oorlog financieren. In februari 1938 gaat Capek laatste toneelstuk in première, De moeder. De vijand trekt het land binnen en het jongste kind van de moeder wil de barricades op. Zij probeert haar lieveling tegen te houden, maar de wreedheden van de vijand worden steeds groter en uiteindelijk beveelt de moeder haar kind het geweer ter hand te nemen. Zelfs Capeks eigen moeder, op wie de moeder uit het toneelstuk is gebaseerd, zou hem in de toen-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 23