malige situatie hebben losgelaten. Het stuk verwoordde zowel de sterke, overheersende band met zijn moeder, die blijkbaar nog altijd in hem werkzaam was, als zijn opvatting dat de situ atie in Europa zeer ernstig was. Het was zo duidelijk tegen Hitier gericht, dat de Duitse ambassadeur ertegen protesteerde. Vanaf eind 1938 voltrok zich in hoog tempo het einde van zowel Tsjechoslowakije als van Capek. In september gaven Chamberlain en Daladier éénderde van Tsjechoslowakije aan Duitsland. De reactionaire krachten kwamen aan de macht en werken van Capek werden op de Index geplaatst. De pacifist Capek, die zo intensief met zijn lezers correspondeerde, werd bedreigd en ontving smaal- en dreigbrieven. Een vertegenwoor diger van de Engelse PEN bezocht hem en adviseerde naar Engeland te emigreren, maar Capek antwoordde dat hij niet belangrijk was, dat wat hij wilde hebben niet meer bestond: "Mr. Chamberlain heeft het mij afgenomen... Kunt u mij mijn land teruggeven?" Begin december verscheen het krantenarti kel Gegroet. Midden december kreeg Capek griep. Er kwam een nieraandoening en later ook nog een zware longontsteking bij. De problemen van zijn lichaam werden te veel voor zijn hart, medicijnen hielpen niet meer en in de avond van 25 december 1938 overleed Karei Capek. Op 15 maart 1939 trok ken de Duitse troepen Tsjechoslowakije binnen en diezelfde avond stond de Gestapo, er niet van op de hoogte dat hij al was overleden, bij Capeks vrouw op de stoep. Nadat het IJzeren Gordijn was gevallen en eerst Tsjechoslowa kije en vervolgens Tsjechië opnieuw een zelfstandige staat was geworden, stond Capek als vertegenwoordiger van de eerste republiek en als iemand die zich verzette tegen zowel een te linkse als een te rechtse koers volop in de belangstelling. Ondanks de economische problemen werd zijn verzameld werk op nette wijze uitgegeven. In andere taalgebieden, zoals het Engelse, werd Capeks werk snel vertaald en daar is hij ook aanwezig gebleven: R.U.R. (1923), The Makropoulus secret (1925), The absolute at large (1927), An atomic phantasy (1925), Adam the creator (1929), War with the newts (1937). In Nederland is hij echter een vergeten auteur. Al tijdens zijn leven beperkte het in het Nederlands

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2005 | | pagina 24