"Ach werkelijk, is dat nu een papegaaiduiker."
Ik wees de slungelige jongeman op het koddige beest dat
nauwelijks vier meter verder vanaf een richeltje op hem neer
keek. Voor mij was de tocht met de motorboot van vuurtoren-
wachterszoon Desmond Lavelle juist een manier om zeevogels
te zien. Toen we langs Little Skellig voeren was de jongen
al doodziek, niet zozeer door de golven, maar eerder door de
combinatie van lichte schommeling en ingeademde stookolie-
rook. Dat hij zo nodig net buitengaats bij Puffin Island een
ongetwijfeld slechte witte wijn uit een flesje met zo'n schroef-
dop moest legen had er natuurlijk ook geen goed aan gedaan.
Hij had wel wat van Bosie zoals die samen met Wilde op de
foto staat. Rustend op de aanlegsteiger van het rotseiland
begon hij een beetje op te knappen. Hij zette z'n truttige hoed
je af en wees in de richting van twee kano's die het eiland
naderden. Ik begreep meteen waarom Little Skellig een half
uur eerder massaal verlaten werd door de broedende jan van
genten en dat het jonge stel in aantocht was dat we eerder die
ochtend uit Valentia Harbour de oceaan hadden zien opvaren.
"Samen is wel zo verstandig." Des, enthousiast duiker en
bewoner van het Cable House in Knights Town vertelde me
over de lege zeilboot die men in april van dat jaar aan de Ierse
westkust had gevonden. Het bootje moet er wel zo'n half jaar
hebben rondgedobberd.
"Ach," zei Des, "het is eigenlijk too sad to tell you." Het verhaal
van een jonge Nederlandse kunstenaar die ergens aan de oost
kust van de Verenigde Staten na een degelijke voorbereiding
moederziel alleen met z'n zeilboot vertrok "in search of the
Miraculous". Drie weken later viel het radiocontact uit en
verdween Bas Jan Ader tijdens zijn performance ergens midden
op de Atlantische Oceaan tussen New Foundland en Valentia-
Island.
Was de kust van Walcheren zijn doel geweest? Langzaam op
doemen in het Zeeuwse licht.
Maria lluïsa Borras, Arthur Cravan, Une strategie du scandale (Parijs 1996).
johan Everaers, 'Portretten van Onbekenden', Ballustrada 16 (2002)
nr. 3/4.
|ohan Everaers, 'Colossus', Ballustrada 18 (2004) nr. 4.
johan Everaers'Brocante Saucisse', Ballustrada 19 (2005) nr. 3/4.