URBAN FANTASY: GATEN IN DE WERKELIJKHEID "Als Tom aangeschoten is, maakt hij iets te grote gebaren. Ieder woord krijgt zo'n gebaar. Nu staat hij in de deuropening de woedende vraag te beantwoorden of die deur niet dicht kan. Volgens Tom kan de deur dat, maar de deur kan dat niet uit g; zichzelf, iemand moet de deur een beetje helpen, de geest over- QJ heerst de materie. Het is na middernacht, Tom moet uitkijken. Gisteren was hier nog een vechtpartij, om niets." Een citaat uit g Het ongeluk van Thomas Verbogt, een literaire roman die zich Q) afspeelt in een stad. In dat opzicht is het citaat te vervangen V door talloze andere, uit talloze andere romans. Onze wereld is sterk verstedelijkt en veel romans spelen zich af in een stad. q Wat heeft dat te maken met fantasy, het genre van magie, van (q elfen en dwergen en draken, van ridders die op queeste gaan, dat alles in een Middeleeuws decor? De stad toont juist de voor- mmm uitgang, waar fantasy zich romantisch tegen lijkt te verzetten, 3 en is eerder een uitgangspunt voor sciencefiction, met name de cyberpunk, waarin de snelle technologische ontwikkeling het Cs duidelijkst tot uiting komt. Computernetwerken, winkelcentra, businesscentra, de beurs. De wereld van nieuwe mogelijk heden, waarin het arme schoffie een rol van betekenis kan spelen, al is het maar in cyberspace. Maar de onbegrensde mogelijkheden hebben hun keerzijde. In de schaduw van het high tech zakencomplex bevindt zich de sloppenwijk, door de luxe winkelboulevard loopt de dakloze zwerver. De stad verscherpt de tegenstellingen en velen balan ceren op de rand van succes en falen. Ook dat is te lezen in het citaat - en in de talloze andere mogelijke citaten. Iedereen kent het achterliggende gevoel het leven niet onder controle te hebben. Dan zit de stad vol met deuren van de ene wereld naar de andere, al dan niet met discriminerende portiers; dan schuilt er gevaar in het duister, ontstaat het isolement van een

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2006 | | pagina 45