eigen wereld waarin persoonlijke rituelen een rol gaan spelen. De realiteit van de massa zit vol met gaten en wanneer je pech hebt, verdwijn je daarin en kom je in een onbekende wereld. Dat gebeurt met de hoofdpersoon uit Niemandsland van Neil Gaiman. Zijn relatie wordt verbroken en hij verliest zijn baan. De wereld waarin hij terecht komt heeft in eerste instantie overeenkomsten met die waarin de hoofdpersoon van Verbogt belandt: ook Verbogt voert zijn hoofdpersoon naar de wereld van de daklozen. Maar Gaiman gaat verder en vult de leegte die ontstaat wanneer normale dagelijkse beslommeringen weg vallen met mythische beelden. Naast het bekende Londen is er een Onder Londen, waarin vampiers en sprekende ratten bestaan, een laatste engel duistere doelen nastreeft en spook- metro's over ongebruikte metrolijnen razen. Een duistere en bedreigende wereld vol zaken die niet konden meekomen in de snelle vooruitgang, die zijn achtergelaten en een eigen realiteit hebben gevormd. En dan heb je urban fantasy. Niet elke fantasy in een verstedelijkte omgeving is urban fantasy: delen van talrijke fantasyreeksen, bijvoorbeeld de stad Krondor bij Raymond Feist, het Renaissanceachtig Orsenna van Guido Eekhaut en Batman met Gotham City, zijn geen urban fantasy. Het moet een reële hedendaagse omgeving zijn. En de aan duiding 'urban' is niet voor niets, de omgeving moet ook ver stedelijkt zijn, anders is het 'contemporary fantasy'. Door die hedendaagse verstedelijkte realiteit wordt een andere realiteit geweven, gevuld met archetypische wezens. De 'consensus- wereld' versus de 'anderwereld', waartussen zich deuren bevin den, gaten waardoor de personages in die andere wereld terecht komen. De verschillende realiteiten moeten binnen het verhaal gelijkwaardig in de compositie zijn verwerkt; ze moeten met elkaar interfereren en elkaar daardoor aanvullen en verrijken. Vaak zijn het bedreigende werkelijkheden die een dieper deel in de lezer aanspreken: de primitieve mens die schuilt voor de bliksem, het kind dat bang is voor de spoken onder zijn bed. Er zijn dan ook raakvlakken met dark fantasy en horror, bijvoor beeld die van Stephen King. Het gevoel uit de tekst van Verbogt, de realistische angst om te falen gekoppeld aan verwondering, blijft centraal staan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2006 | | pagina 46