eigen wereld waarin persoonlijke rituelen een rol gaan spelen.
De realiteit van de massa zit vol met gaten en wanneer je pech
hebt, verdwijn je daarin en kom je in een onbekende wereld.
Dat gebeurt met de hoofdpersoon uit Niemandsland van Neil
Gaiman. Zijn relatie wordt verbroken en hij verliest zijn baan.
De wereld waarin hij terecht komt heeft in eerste instantie
overeenkomsten met die waarin de hoofdpersoon van Verbogt
belandt: ook Verbogt voert zijn hoofdpersoon naar de wereld
van de daklozen. Maar Gaiman gaat verder en vult de leegte die
ontstaat wanneer normale dagelijkse beslommeringen weg
vallen met mythische beelden. Naast het bekende Londen is
er een Onder Londen, waarin vampiers en sprekende ratten
bestaan, een laatste engel duistere doelen nastreeft en spook-
metro's over ongebruikte metrolijnen razen. Een duistere en
bedreigende wereld vol zaken die niet konden meekomen in de
snelle vooruitgang, die zijn achtergelaten en een eigen realiteit
hebben gevormd.
En dan heb je urban fantasy.
Niet elke fantasy in een verstedelijkte omgeving is urban fantasy:
delen van talrijke fantasyreeksen, bijvoorbeeld de stad Krondor
bij Raymond Feist, het Renaissanceachtig Orsenna van Guido
Eekhaut en Batman met Gotham City, zijn geen urban fantasy.
Het moet een reële hedendaagse omgeving zijn. En de aan
duiding 'urban' is niet voor niets, de omgeving moet ook ver
stedelijkt zijn, anders is het 'contemporary fantasy'. Door die
hedendaagse verstedelijkte realiteit wordt een andere realiteit
geweven, gevuld met archetypische wezens. De 'consensus-
wereld' versus de 'anderwereld', waartussen zich deuren bevin
den, gaten waardoor de personages in die andere wereld terecht
komen. De verschillende realiteiten moeten binnen het verhaal
gelijkwaardig in de compositie zijn verwerkt; ze moeten met
elkaar interfereren en elkaar daardoor aanvullen en verrijken.
Vaak zijn het bedreigende werkelijkheden die een dieper deel
in de lezer aanspreken: de primitieve mens die schuilt voor de
bliksem, het kind dat bang is voor de spoken onder zijn bed. Er
zijn dan ook raakvlakken met dark fantasy en horror, bijvoor
beeld die van Stephen King.
Het gevoel uit de tekst van Verbogt, de realistische angst om
te falen gekoppeld aan verwondering, blijft centraal staan.