BALLUSTRADA OPTIMA FORMA rr\ Het is altijd oorlog. Dat wil zeggen, het is altijd ergens oorlog. Actueel thema, dachten ze bij de Arbeiderspers. Een nieuwe reeks was geboren. Wie koopt nou zoiets? Ik zal er maar niet omheen draaien: eenmaal begonnen aan de reeks zei mijn instinct van verzamelaar dat ik halverwege niet kon stoppen. Bovendien vond ik dat van weinig eerbied getuigen ten opzichte van de gevallenen. Natuurlijk zijn beide wereldoorlogen de grote bronnen van oorlogsliteratuur. Maar ook de Vietnamoorlog en de strijd in Tsjetsjenië mogen in Oorlogsdomein meedoen. En wie weet wat de oorlog in Irak aan geselende documenten oplevert. Overigens boeit mij de literatuur over de Eerste Wereldoorlog het meest. Dat komt misschien omdat de gevolgen van die massale slachtpartij hier nooit goed zijn doorgedrongen. Bovendien krijg je als lezer over deze Grote Oorlog waar voor je geld. Megadoden, zinloze stormlopen, gasaanvallen, en desondanks ook verbroedering aan het front, opstanden, en afkeer van zowel vijand als eigen partij. Natuurlijk zijn niet alle boeken de moeite waard. Het naakte pioniertje van Michail Kononov vond ik een aanstellerig niemendalletje. En in Mijzelf merkwaardig vreemd van Willy Peter Reese had ik grote moeite met de ijdele, hoogdravende stijl van de schrijver. Ik heb het boek nog steeds niet uitgelezen. De echte reuzen zijn Henri Barbusse met Het vuur en Robert Graves met Dat hebben we gehad. Vreemd genoeg is een van de bekendste oorlogsklassiekers Van het westelijk front geen nieuws van Erich Remarque nog niet in de reeks opgenomen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2006 | | pagina 5