Mijn eigen totemdier is sinds een ervaring aan het riviertje de Amblève in 1981 het koolwitje, bescheiden anonymus in het exotische rijk der vlinders. Dat betekent dat ik door God alleen in de lente en zomer met boodschappen en bemoedigingen wordt vereerd. In de overige seizoenen moet ik het zelf zien te rooien. En Kousbroek? Die heeft het verder nog over kippen. Geestverschijningen van het origineel In 'Onsterfelijk op schaal' (Hollands maandblad 1995-4) schreef ik over de miniatuur en het 'literaire droste-effect', onder meer naar aanleiding van Mishima's roman Het Gouden Paviljoen (1956). Het hoofdpersonage, de stotterende brandstichter Mizo- gushi, ziet een miniatuur van de beroemde Zentempel Het Gouden Paviljoen in Kyoto, die hem onmiddellijk en veel sterker dan het origineel aantrekt en fascineert. 'Het in het grote Gouden Paviljoen neergezette, precies nagemaakte kleine Gouden Paviljoen deed mij, zoals bij een kleiner heelal dat in een groter besloten is, denken aan een eindeloos voort te zetten reeks van gelijkvormige beelden. Voor het eerst kon ik dromen. Van een volmaakt Gouden Paviljoen, maar veel en veel kleiner dan dit model; van een oneindig veel groter Gouden Paviljoen dan het werkelijke, zó groot, dat het bijna de hele wereld leek te omvatten.' Juni 2006 trof ik ditzelfde effect aan in Manuel van Loggems aardige roman Mozes in Egypte (1960). Mozes is gevlucht uit Egypte wegens de moord op een slavenopzichter bij de Hebreeërs, en leeft nu als herder bij een verwante stam. Hij 'wacht' nog op zijn bestemming als redder van de Joden en zit op een avond aan een kleine plas, ergens bij een bron in de woestijn. Op het oppervlak van de plas ziet hij zijn gezicht weerspiegeld: 'De ziel van de werkelijkheid dreef op de plas.' Mozes buigt zich voorover en verbaast zich over deze weergave, 'een soort diefstal van zijn wezen, zonder dat hij er armer van werd'. Hij ziet ook heel duidelijk 'zijn pupillen en hierin weer zichzelf met de zekerheid, dat dit kleinere beeld dezelfde pupil len bezat met een nog kleiner beeld, weer met ogen die met zichzelf gevuld waren, steeds kleiner, tot de grenzen der onein digheid'. Het is één van de sensaties, waarvan uiteraard de brandende braambos de belangrijkste is, die Mozes van zijn bestemming overtuigen en vervullen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2007 | | pagina 42