katheder langzaam in beweging na weer een onberispelijke voordracht van Vogelaar. Eerst begon hij zich op zijn plaats beurtelings te strekken en samen te trekken, en daarna ging hij, als een reusachtige, blinde worm, op zoek naar de herkomst van de heerlijke stem die hem tot leven had gewekt. Vogelaar leek zich nergens van bewust. Zelfs niet toen de reu- zenworm het hoofd van de spreker liefdevol besnuffelde en het daarna voorzichtig, bijna teder, in de mond nam, als in een lange, innige kus. De spreker ging verder met zijn voordracht alsof er niets aan de hand was en droeg de worm zonder zicht bare inspanning, met een zekere zwier zelfs, als een grote, hoge hoed. 'Volgens eigen zeggen hebben Michaux' experimenten met drugs hem niets opgeleverd', berispte de spreker Jan Pieter van der Sterre, terwijl de worm zich te goed deed aan zijn woor den, en die via een andere lichaamsopening de zaal in blies. 'Een paar jaar geleden zijn de drugsexperimenten van Michaux inderdaad uitgegeven door een kleine Rotterdamse uitgeverij, maar die teksten worden volledig overschaduwd door een pon tificaal nawoord van Jean-Jacques Lebel, waarin hij ons ervan probeert te overtuigen dat het psychedelische tijdperk nog niet is afgelopen.' De kathederworm waaierde Vogelaars zorgvuldig gekozen woorden het publiek in, waar ze met name het relatief hoge aantal vrouwen van middelbare leeftijd in verrukking brachten. Terwijl ik me over de Wallen naar het Centraal Station terug- haastte, dacht ik weer aan Vogelaars opmerkingen en de ma nier waarop ik hem daarop had aangesproken na afloop van de voordrachten. 'Wat een gelul, Vogelaar', had ik hem toege snauwd nadat ik hem bij mijn tafeltje staande had gehouden en me aan hem had voorgesteld, 'Gelul'. Vogelaar had on middellijk zijn biezen gepakt en was woedend zijn beklag gaan doen bij zijn vrienden aan de bar. Ik glimlachte terwijl ik me een weg baande door de zich aan hoeren vergapende toeristen, en dacht aan de keren dat ik in het appartement van Michaux' weduwe, Micheline Phankim, de ongelooflijk intense tekenin gen door mijn handen liet gaan die Michaux onder invloed van mescaline had gemaakt. Ze behoren, daar is de kunstwereld het wel over eens, tot zijn beste beeldende werk. Ik dacht aan de inmiddels klassieke bundels Miserable miracle en L'Infini turbulent, die bol staan van de trips, aan het prachtige L'Ether,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2007 | | pagina 65