LAAGLANDSE POËZIE -n o Afl. 4: Poëzie die niet alle banden met de werkelijkheid uit het oog verliest (O Het open venster als spiegel <0 Toen de redactie mij vroeg een bloemlezing samen te stellen qj van 'poëzie die niet alle banden met de werkelijkheid uit het oog verliest', moest ik grinniken. Mogelijk verried deze formu- Q) lering een waarde- of op zijn minst smaakoordeel. Ik besloot Q het uitgangspunt niet kwalitatief te duiden (ook hermetische, tot bijna ondoordringbare vestingen geplamuurde poëzie kan immers de moeite van het ontdekken waard zijn) en ging op zoek naar hedendaagse dichters uit het Nederlandse taalgebied wier werk voor een breder lezerspubliek toegankelijk was én dat mij aansprak. Ik vroeg hen om zelf twee gedichten te kiezen die al dan niet eerder gepubliceerd waren. Na mijn selectie schoten me direct de namen van minstens een dozijn andere dichters te binnen die evenzeer in deze kleine verzameling hadden kunnen passen, want er verschijnt veel goede, algemeen ver staanbare Nederlandstalige poëzie op dit moment, ook in Vlaanderen en Friesland. Op niet-hermetische, ook wel 'transparant' genoemde poëzie wordt bij sommige poëzieredacties van Nederlandse uitgeve rijen weieens laatdunkend of, erger, meewarig gereageerd: zij kan namelijk ontaarden in oninteressante alledaagsheid wan neer zij niet bij machte is boven de beschreven ervaring uit te stijgen en dat komt zeker voor. De ontvangst in de media van transparante poëzie laat iets vergelijkbaars zien: échte aandacht daarvoor laat te wensen over. Literaire critici willen ten eerste zelf graag iets ontdekken wat hen prikkelt tot het schrijven van hun artikel en ten tweede voor hun lezers poorten openen. Als poëzierecensent vecht je liever met verbijsterende formule ringen dan dat je gedichten behandelt die al door elke geïnte-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2007 | | pagina 72