voltrekking was er een driehoeksverhouding ontstaan, die Du
Perron, door Willink ingelicht, meteen had geplaatst in het
kader van de Amsterdamse bohème, met de typerende 'Blijstra-
Goethe-Dostojevsky-sausjes'. Hij raadde Willink aan om 'het
geval' niet interessant te gaan vinden en zo simplistisch moge
lijk ertegen op te treden. Tegen de tijd dat Willink meende een
revolver nodig te hebben, moest hij hem maar waarschuwen.
Maar Willink had naar eigen zeggen een moderne verhouding
met Mies, die als onderwijzer voor hen beide de kost verdiende.
Toen hij erachter kwam dat zij meer voor Blijstra voelde dan
voor hem, had hij er geen drama van gemaakt. 0 In Het land
van herkomst komt de sociëteit De Kring voor onder de veel
zeggende freudiaans aandoende alias De Put. De driehoeks
verhouding Willink-Mies van der Meulen-Blijstra wordt be
schreven in hoofdstuk 11. Daar wordt geschetst hoe de ene
vriend verliefd werd op de vrouw van de andere vriend en na
allerlei verwikkelingen de 'overwinning' behaalde."
Blijstra reisde veel, woonde in Spanje en Griekenland, en
behalve dat hij de plaatsen waar hij verbleef gebruikte als
achtergrond voor zijn verhalen en romans, schreef hij er ook
journalistieke stukken over. In Europa, mijn vaderland: een reis
boek (1953) verzamelde hij artikelen die in de periode 1949 tot
en met 1951 in Het Vrije Volk waren gepubliceerd. Blijstra toont
zich in deze artikelen een goed observator, die zijn waarnemin
gen over vooral architectuur en stedenbouw, toneel en de eer
ste films, de schilder- en beeldhoudkunst, zo feitelijk mogelijk
weergeeft. Dat de waarnemingen het resultaat zijn van per
soonlijke reizen in Duitsland, Engeland, Italië, Griekenland,
Frankrijk en ook Nederland, komt weinig tot uiting ('Als men
ze uit de verte nadert...', blz. 50, 'Op Zondagmorgen trachtten
wij hun vóór te zijn', blz. 63, 'Nergens heb ik ooit Griekse tem
pels lelijker zien staan dan in Paestum', blz. 175, 'Als men in
een land als Italië rondreist...', blz. 225). In deze artikelen,
waarin Blijstra een balans zocht tussen de door persoonlijke
preoccupaties gedreven literaire schrijver en de journalist die
objectief verslag doet voor de nieuwsmedia, richtte hij zich op
de Europese cultuur en liet hij zien dat de West-Europeaan een
voortbrengsel is van die cultuur, net zoals de Tweede Wereld
oorlog dat was. Een poging tot verzoening, die hij met de titel