Nothingness' en 'Lights Of A Satellite' geven echter aan hoe nauw de 'myth-science music' en de Astro-Black Mythology met elkaar verbonden zijn. Sun Ra's werk - in feite een vol ledige herziening van bestaande ideeën over religie, geschiede nis en muziek - is een hecht geheel. In alles, zijn mythe, zijn muziek, zijn film, zijn gedichten, zijn kostuums, zelfs in zijn naam, klinkt zowel het Oude Egypte als een kosmische toe komst door. En nog verder weg, achter verleden en toekomst, de oneindigheid. Alles is erop gericht het eindige, materiële bestaan op Aarde te verruilen voor een oneindige, spirituele wereld. Sun Ra is, zoals hij zelf zegt, 'another order of being'. Tijdens het voorbereiden van Space Is The Place bestudeerde Sun Ra The Urantia Book, dat in 1955 door de 'Contact Com mission' in Chicago werd gepubliceerd. De leider van het half medische, half occulte genootschap was de gerenommeerde psychiater William S. Sadler. Een van zijn patiënten kreeg boodschappen door van buitenaardse wezens, die Sadler niet kon duiden en in de loop van de tijd steeds serieuzer nam. De Contact Commission onderzocht en ordende de religieuze boodschappen en gaf uiteindelijk een volledig geopenbaarde geschiedenis van het universum uit als The Urantia Book. Sun Ra herkende zichzelf in een passage van het boek: een profetie waarin voorspeld wordt dat een musicus op de Aarde zal ver schijnen, wiens muziek de planeet voorgoed zal veranderen. "Forever", aldus het boek, "music will remain the universal language of men, angels, and spirits." Dr. Sadler had gelijk: wie zou in dergelijke boodschappen onderscheid willen maken tussen 'fact' en 'fiction'? The satellites are spinning, a better day is breaking. The galaxies are waiting for planet Earth's awakening. (Sun Ra) rr>

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 43