Nothingness' en 'Lights Of A Satellite' geven echter aan hoe
nauw de 'myth-science music' en de Astro-Black Mythology
met elkaar verbonden zijn. Sun Ra's werk - in feite een vol
ledige herziening van bestaande ideeën over religie, geschiede
nis en muziek - is een hecht geheel. In alles, zijn mythe, zijn
muziek, zijn film, zijn gedichten, zijn kostuums, zelfs in zijn
naam, klinkt zowel het Oude Egypte als een kosmische toe
komst door. En nog verder weg, achter verleden en toekomst,
de oneindigheid. Alles is erop gericht het eindige, materiële
bestaan op Aarde te verruilen voor een oneindige, spirituele
wereld. Sun Ra is, zoals hij zelf zegt, 'another order of being'.
Tijdens het voorbereiden van Space Is The Place bestudeerde
Sun Ra The Urantia Book, dat in 1955 door de 'Contact Com
mission' in Chicago werd gepubliceerd. De leider van het half
medische, half occulte genootschap was de gerenommeerde
psychiater William S. Sadler. Een van zijn patiënten kreeg
boodschappen door van buitenaardse wezens, die Sadler niet
kon duiden en in de loop van de tijd steeds serieuzer nam. De
Contact Commission onderzocht en ordende de religieuze
boodschappen en gaf uiteindelijk een volledig geopenbaarde
geschiedenis van het universum uit als The Urantia Book. Sun
Ra herkende zichzelf in een passage van het boek: een profetie
waarin voorspeld wordt dat een musicus op de Aarde zal ver
schijnen, wiens muziek de planeet voorgoed zal veranderen.
"Forever", aldus het boek, "music will remain the universal
language of men, angels, and spirits." Dr. Sadler had gelijk:
wie zou in dergelijke boodschappen onderscheid willen maken
tussen 'fact' en 'fiction'?
The satellites are spinning,
a better day is breaking.
The galaxies are waiting
for planet Earth's awakening.
(Sun Ra)
rr>