ONS OOSTEN Ten geleide 2 Ergens in het derde deel van Robert Musils De man zonder qj eigenschappen houdt graaf Leinsdorf (het is de vooravond van de Eerste Wereldoorlog) een atavistisch maar in humanistische termen verpakt betoog, waarin hij verdedigt dat de joden ge- dwongen moeten worden tot het aannemen van Hebreeuwse namen en oosterse kleding - "onze Ringstrasse [in Wenen, JK], die hierdoor zo uniek is op de wereld dat men er te midden van fiO de hoogste West-Europese elegantie, zo men wil, ook een mo- hammedaan met zijn rode fez, een Slowaak in schapevacht of een Tiroler met blote benen kan zien!" Als principieel tegen- stander van assimilatie, die de joden hun 'ware wezen' wil teruggeven, drinkt de graaf uit dezelfde racistische bron waar aan zowel het tegenwoordige, naïeve multiculturalisme als het oude nationaal-socialisme zich hebben gelaafd. Het vreugde loze lachje van de geschiedenis. Van een burkah of tulband kijkt nu geen hond meer op, ook niet in Volendam. De windrichtingen functioneren alleen nog in praktische, nautische zin. De culturele windrichtingen zijn c niet meer aan locaties verbonden, dankzij de verbrandings of motor, de massa- en de nieuwe media. Q Zodra iemand in den vreemde belandt wordt dit geannexeerd, q opgeheven en vervolgens gemusealiseerd. Enkele jaren terug trokken wij in Peking enige dagen op met een van kruin tot voetzool getatoeëerd Amsterdams echtpaar, dat tot verbijste- ring der autochtonen fanatiek de Chinese cultuur omarmde, W knielde voor taoïstische goden en pakken wierook in de bran ders wierp. Daar iets over schrijven? Nee, het was te ongeloof- waardig, te werkelijk. De Russisch-orthodoxe kerkjes in Alaska onder handen nemen, waarvan de parochies uit Indianen bestaan? Acculturatie is een stokoud verschijnsel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 9