DE GESEL EN DE VEER De wilde verhalen van Barry Gifford Q) Hardboiled sunburnt Barry Gifford is een buitengewoon ijverig schrijver. Zijn veel- Q zijdige oeuvre bestaat uit romans, biografieën, verhalenbundels, toneelstukken, gedichten en essays. Voor het grote publiek werd hij het meest zichtbaar toen David Lynch zijn roman SJ Wild at Heart verfilmde. Zijn lastig te classificeren boeken worden veelal als thrillers op de markt gebracht. In de jaren tachtig zette Gifford uitgeverij Black Lizard op, waarmee hij vergeten hardgekookte groot heden als Jim Thompson, David Goodis en Charles Willeford (aan wie Wild at Heart is opgedragen) onder de aandacht van een nieuw publiek bracht. Voor deze auteurs begon Gifford het etiket neo-noir te gebruiken, aangezien hun boeken de conven ties van de hardboiled thriller in een realistischer licht plaat sen. Het genre vertelt bittere verhalen vol morele ambiguïteit, wanhoop, vervreemding. Antihelden die dwalen door doolhof achtige duistere steden, valselijk beschuldigd en in het nauw gedreven. Misdaad, corruptie en verraad vieren hoogtij. Tegen woordig worden naast bovengenoemde pulpschrijvers ook literaire auteurs als de sociaal geëngageerde Nelson Algren en natuurlijk Barry Gifford zelf onder de noemer geschoven. Een tweede label dat gebruikt wordt om het werk van Gifford te beschrijven is southern gothic, een eigenaardig subgenre dat bovennatuurlijke of onwaarschijnlijke gebeurtenissen gebruikt om de typische cultuur van het Amerikaanse Zuiden te belich ten. Gifford lijkt zich als een vis in het water te voelen in het Diepe Zuiden van zijn verhalen, bevolkt met typerende groteske en gemankeerde figuren. Zijn werk staat bol van de verwij- zingen naar films en boeken uit dit genre. Zo zijn de titel van zijn roman Night People en het Iguana-hotel uit Wild at Heart

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 11