DE GESEL EN DE VEER
De wilde verhalen van Barry Gifford
Q) Hardboiled sunburnt
Barry Gifford is een buitengewoon ijverig schrijver. Zijn veel-
Q zijdige oeuvre bestaat uit romans, biografieën, verhalenbundels,
toneelstukken, gedichten en essays. Voor het grote publiek
werd hij het meest zichtbaar toen David Lynch zijn roman
SJ Wild at Heart verfilmde.
Zijn lastig te classificeren boeken worden veelal als thrillers op
de markt gebracht. In de jaren tachtig zette Gifford uitgeverij
Black Lizard op, waarmee hij vergeten hardgekookte groot
heden als Jim Thompson, David Goodis en Charles Willeford
(aan wie Wild at Heart is opgedragen) onder de aandacht van
een nieuw publiek bracht. Voor deze auteurs begon Gifford het
etiket neo-noir te gebruiken, aangezien hun boeken de conven
ties van de hardboiled thriller in een realistischer licht plaat
sen. Het genre vertelt bittere verhalen vol morele ambiguïteit,
wanhoop, vervreemding. Antihelden die dwalen door doolhof
achtige duistere steden, valselijk beschuldigd en in het nauw
gedreven. Misdaad, corruptie en verraad vieren hoogtij. Tegen
woordig worden naast bovengenoemde pulpschrijvers ook
literaire auteurs als de sociaal geëngageerde Nelson Algren en
natuurlijk Barry Gifford zelf onder de noemer geschoven.
Een tweede label dat gebruikt wordt om het werk van Gifford
te beschrijven is southern gothic, een eigenaardig subgenre dat
bovennatuurlijke of onwaarschijnlijke gebeurtenissen gebruikt
om de typische cultuur van het Amerikaanse Zuiden te belich
ten. Gifford lijkt zich als een vis in het water te voelen in het
Diepe Zuiden van zijn verhalen, bevolkt met typerende groteske
en gemankeerde figuren. Zijn werk staat bol van de verwij-
zingen naar films en boeken uit dit genre. Zo zijn de titel van
zijn roman Night People en het Iguana-hotel uit Wild at Heart