ontleend aan het werk van de beroemde Tennessee Williams. En de Joe R. in Nacogdoches is een voor de hand liggende verwijzing naar Joe R. Lansdale. Ik noem deze twee voorbeel den (er zijn er zoveel meer) om nogmaals te benadrukken dat Gifford graag literatuur en pulp vermengt. Op de kruising waar neo-noir en southern gothic elkaar ontmoeten spelen de meeste boeken van Gifford zich af, zo ook zijn bekendste werk. "You spend a lot of time observing. Then you make it up." Wild at Heart is een opvallend slanke roman. De uiterst korte hoofdstukken bestaan voornamelijk uit dialogen. Enkele zin nen om locatie en tijdstip te schetsen zijn voldoende. De auteur vertelt zelf dat de roman ontstond uit een enkele dia loog die hij afluisterde in een hotelkamer in Cape Fear (waar de roman ook begint). Het was alsof hij stemmen hoorde uit een naburige kamer. Maar de stemmen zaten natuurlijk in het hoofd van de auteur, die achter zijn schrijftafel kroop en noteerde wat hij hoorde. Wat begon als een kort verhaal, groei de tot een roman, en daarna tot een film, en tenslotte tot een reeks romans. Verfilmen van het werk lijkt voor de hand liggend: het boek leest als een screenplay. Nu zijn de dialogen gelukkig prachtig. Gifford heeft een oor voor dialoog. De lezer leert de personages kennen zonder dat de schrijver hun interne bespiegelingen hoeft te verwoorden. De jonge Lula eindigt vrijwel iedere zin met een vraagteken zodat je de southern drawl gewoon kunt proeven. Sailor is een slimme jongen zonder veel opleiding, die moeilijke woorden oppikt van zijn reclasseringsambtenaren. Hij heeft altijd een eigenaardige anekdote klaarliggen, zoals dat hij op zijn vierde begon met roken, maar laat niet snel het achterste van zijn tong zien. Ook de bijfiguren worden ingekleurd via hun stem men. De Italiaanse maffiosi die hun Italiaanse gewauwel bijna dwangmatig laten volgen door een Engelse vertaling, of de hillbillies met een heel eigen taaltje passend bij hun vreemde gedachtenkronkels. Stuurloosheid Bij Gifford is het alsof de personages er maar niet in slagen de uitgestippelde plotlijn te volgen. Wendingen zijn bijna zonder

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 12