uitzondering grillige afslagen. Belangrijke personages verdwij nen plotseling van het toneel, als speelstukken weggenomen door een onzichtbare hand, voordat het spel uitgespeeld lijkt. Het noodlot loert in allerlei vormen. Dood door ziekte, of ver keersongeval, of door een uit de hand gelopen beroving, of door het inslaan van de bliksem. Sommige van de figuranten met hun zorgvuldig opgebouwde geschiedenissen maken hun entree en verdwijnen na een paar alinea's alweer van het to neel. In de vorm van anekdotes, overlijdensberichten en nieuws berichten over de radio, heeft Gifford de beschikking over een enorme stal van personages. De plannen die de personages smeden komen vrijwel nooit tot wasdom. Iedere poging om de teugels van zelfbeschikkingsrecht in handen te krijgen lijkt bij voorbaat gedoemd te mislukken. Zoals een oudere Lula het on der woorden brengt: "Ain't no way human bein's can control their own lives, and ain't no way they ever can stop tryin'." "A fantasy America that rings desperately true." De verhalen van Gifford zijn natuurlijk verre van realistisch. Zijn tomeloze horde van dolgedraaide personages met kleur rijke namen en nog kleurrijker verschijningen, maakt al snel duidelijk dat we hier te maken hebben met een verzonnen Amerika. De Griekse gangster Zero Diplopappus, met zijn olifantsoren. Verleidelijke hillbilly-lolita Consuelo Whynot die op pad is naar haar veel oudere half-Indiaanse minnares Venus Tishomingo. De Rattler brothers, Lefty Grove en Smokey Joe, die maar niet willen deugen. Of Dr. Bonney, een brave arts die inderdaad familie is van de legendarische scherpschutter. Het is slechts een willekeurige greep uit de bizarre fantasiewereld van Gifford. De auteur grijpt ieder zwart-witcliché uit de film noir-, neo-noir- en southern gothic-tradities, geeft ze een kleurige lik verf, en gooit ze dan als vechthanen bij elkaar in de kuil. Als Flannery O'Connor en Tom Waits een reeks liefdesbaby's hadden voortgebracht, dan was dit het resultaat. Verrassend genoeg bevatten zijn boeken een verrassende diep gang. Bij dit soort pulppersonages lijken eendimensionale pulp- gedachten en -belevenissen te passen, maar Giffords fatale da mes en ex-gevangenen weigeren zich op dit punt te conforme ren aan de standaard. In het portret van Sailor en Lula - de twee

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 13