boeken volgen hen vanaf hun tienerjaren tot aan hun zestigste
- krijgen we ronde karakters te zien die hun gezinnetje bijeen
proberen te houden temidden van al de chaos en waanzin om
hen heen. Ze zijn over the top en tegelijkertijd doodgewoon, als
ze zich zorgen maken om hun opgroeiende zoon, of als ze voor
de zoveelste keer proberen te stoppen met roken.
"This is a snakeskin jacket! And for me it's a symbol of my
individuality, and my belief... in personal freedom."
De filmversie van David Lynch verschilt op nogal wat punten
van Giffords roman. De regisseur voegde zijn eigen preoccupa
ties met Amerikaanse iconen toe, in de vorm van Elvis en de
Wizard of Oz. Ook legt hij situaties uit die bij Gifford ambigue
of helemaal afwezig zijn, zoals bijvoorbeeld de verleidings
poging van Marietta, of de vlammende dood van Lula's vader.
De gestoorde club misdadigers van Mr. Reindeer komen uit
de koker van Lynch, al zouden ze niet misstaan hebben in een
boek van Gifford.
De film is een typische Lynch-film geworden: simultaan behept
met een kinderlijke naïviteit en een groezelig fetisjisme. Een
noir-sprookje waarin de grens tussen humor en gruwel flinter
dun wordt. De visuele flair van de film, gecombineerd met het
sterke gebruik van muzikale ondersteuning, is onvergetelijk.
De hoog oplaaiende vlammen als leidmotief. (De preoccupatie
met sigaretten wordt direct overgenomen uit de roman van
Gifford.) Slaughterhouse van Powermad dat overgaat in lm
Abendrot van Richard Strauss, terwijl de woestijnzon ondergaat
en de verliefde protagonisten dansen alsof ze bezeten zijn.
Het meest in het oog springende verschil tussen boek en film
is natuurlijk het einde. Lynch koos ervoor om zijn film af te
sluiten met een happy end, waarin Sailor en Lula elkaar krijgen.
De regisseur vond het bittere en realistische einde van Gifford
niet kloppen.
Gifford besloot daarna om het tweetal ook weer bij elkaar te
brengen en schreef vier vervolgen op Wild at Heart. Beginnend
met Sailor's Holiday (dat los verscheen) en gevolgd door Sultans
of Africa, Consuelo's Kiss en Bad Day for the Leopard Man. Deze
vier dunne romans werden gebundeld in de uitgave The Wild
Life of Sailor and Lula. Tenslotte kreeg het duo nog een kort
cameo-optreden in Baby-Catface: A Novel (1997).