boeken volgen hen vanaf hun tienerjaren tot aan hun zestigste - krijgen we ronde karakters te zien die hun gezinnetje bijeen proberen te houden temidden van al de chaos en waanzin om hen heen. Ze zijn over the top en tegelijkertijd doodgewoon, als ze zich zorgen maken om hun opgroeiende zoon, of als ze voor de zoveelste keer proberen te stoppen met roken. "This is a snakeskin jacket! And for me it's a symbol of my individuality, and my belief... in personal freedom." De filmversie van David Lynch verschilt op nogal wat punten van Giffords roman. De regisseur voegde zijn eigen preoccupa ties met Amerikaanse iconen toe, in de vorm van Elvis en de Wizard of Oz. Ook legt hij situaties uit die bij Gifford ambigue of helemaal afwezig zijn, zoals bijvoorbeeld de verleidings poging van Marietta, of de vlammende dood van Lula's vader. De gestoorde club misdadigers van Mr. Reindeer komen uit de koker van Lynch, al zouden ze niet misstaan hebben in een boek van Gifford. De film is een typische Lynch-film geworden: simultaan behept met een kinderlijke naïviteit en een groezelig fetisjisme. Een noir-sprookje waarin de grens tussen humor en gruwel flinter dun wordt. De visuele flair van de film, gecombineerd met het sterke gebruik van muzikale ondersteuning, is onvergetelijk. De hoog oplaaiende vlammen als leidmotief. (De preoccupatie met sigaretten wordt direct overgenomen uit de roman van Gifford.) Slaughterhouse van Powermad dat overgaat in lm Abendrot van Richard Strauss, terwijl de woestijnzon ondergaat en de verliefde protagonisten dansen alsof ze bezeten zijn. Het meest in het oog springende verschil tussen boek en film is natuurlijk het einde. Lynch koos ervoor om zijn film af te sluiten met een happy end, waarin Sailor en Lula elkaar krijgen. De regisseur vond het bittere en realistische einde van Gifford niet kloppen. Gifford besloot daarna om het tweetal ook weer bij elkaar te brengen en schreef vier vervolgen op Wild at Heart. Beginnend met Sailor's Holiday (dat los verscheen) en gevolgd door Sultans of Africa, Consuelo's Kiss en Bad Day for the Leopard Man. Deze vier dunne romans werden gebundeld in de uitgave The Wild Life of Sailor and Lula. Tenslotte kreeg het duo nog een kort cameo-optreden in Baby-Catface: A Novel (1997).

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 14