"Not with a bang but a whimper." De wisselwerking tussen boek en film krijgt bij Gifford een prominent plaatsje. Zo laat hij Lula en haar vriendin Beany uit gebreid praten over de Lynch-film Blue Velvet. Laura Dern, de actrice die Lula speelt, speelde een jong en onschuldig meisje in Blue Velvet (en later nog in de grote misser van Lynch, Inland EmpireNog een actrice die zowel in Blue Velvet als Wild at Heart speelt is Isabella Rosselini, die het personage Perdita Durango vertolkt. Verderop, als Sailor en Lula aan een tweede roadtrip beginnen, volgt nog zo'n verwijzing. Lula merkt op dat ze een bijfiguur genaamd Slim Leake sprekend vindt lijken op Harry Dean Stanton, de acteur die natuurlijk detective Johnnie Farragut speelt in Wild at Heart van Lynch. Treffend verwoord als 'a cute bloodhound'. Het resultaat van deze knipoogjes is vervreemdend. Je ziet Lula als Laura Dern, die spreekt over een film waarin ze zelf mee speelt. En een hoofdstuk daarvóór heeft Sailor een eigenaardig weerzien met Perdita Durango, gespeeld door Isabella Rosselini. Slim Leake lijkt sprekend op Harry Dean Stanton die Johnnie Farragut speelt. Het is alsof Gifford opzettelijk heel even de geloofwaardigheid van zijn geschapen wereld ondermijnt. Met zijn kleine plaagstootjes creëert hij een subtekst waarin hij de verfilming van Lynch zijn fictieve wereld binnensleurt. Er is nog zo'n geval waarin gedeelde inspiratie leidt tot een eigenaardige samensmelting van realiteit en fictie. Zowel The Hollow Men als Apocalypse Now vonden hun inspiratie bij Joseph Conrads Heart of Darkness. Het gedicht van T.S. Eliot begint met een kort citaat uit Heart of Darkness: "Mistah Kurtz, he dead!" Het gedicht wordt dan weer voorgelezen in de film Apocalypse Now, maar zonder het citaat aan het begin, omdat Marlon Brando, die Kurtz speelt, anders zou lezen over de Kurtz waarop Francis Ford Coppola zich baseerde. Voor een shot waarin Brando voorleest, moest dus een dichtbundel gedrukt worden waarin het Conrad-citaat ontbrak. Kleine details na tuurlijk, maar ik vind het interessant hoe de realiteit gemani puleerd moet worden om de fictie te laten kloppen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 15