"Not with a bang but a whimper."
De wisselwerking tussen boek en film krijgt bij Gifford een
prominent plaatsje. Zo laat hij Lula en haar vriendin Beany uit
gebreid praten over de Lynch-film Blue Velvet. Laura Dern, de
actrice die Lula speelt, speelde een jong en onschuldig meisje
in Blue Velvet (en later nog in de grote misser van Lynch, Inland
EmpireNog een actrice die zowel in Blue Velvet als Wild at
Heart speelt is Isabella Rosselini, die het personage Perdita
Durango vertolkt.
Verderop, als Sailor en Lula aan een tweede roadtrip beginnen,
volgt nog zo'n verwijzing. Lula merkt op dat ze een bijfiguur
genaamd Slim Leake sprekend vindt lijken op Harry Dean
Stanton, de acteur die natuurlijk detective Johnnie Farragut
speelt in Wild at Heart van Lynch. Treffend verwoord als 'a cute
bloodhound'.
Het resultaat van deze knipoogjes is vervreemdend. Je ziet Lula
als Laura Dern, die spreekt over een film waarin ze zelf mee
speelt. En een hoofdstuk daarvóór heeft Sailor een eigenaardig
weerzien met Perdita Durango, gespeeld door Isabella Rosselini.
Slim Leake lijkt sprekend op Harry Dean Stanton die Johnnie
Farragut speelt. Het is alsof Gifford opzettelijk heel even de
geloofwaardigheid van zijn geschapen wereld ondermijnt. Met
zijn kleine plaagstootjes creëert hij een subtekst waarin hij de
verfilming van Lynch zijn fictieve wereld binnensleurt.
Er is nog zo'n geval waarin gedeelde inspiratie leidt tot een
eigenaardige samensmelting van realiteit en fictie. Zowel The
Hollow Men als Apocalypse Now vonden hun inspiratie bij
Joseph Conrads Heart of Darkness. Het gedicht van T.S. Eliot
begint met een kort citaat uit Heart of Darkness: "Mistah Kurtz,
he dead!" Het gedicht wordt dan weer voorgelezen in de film
Apocalypse Now, maar zonder het citaat aan het begin, omdat
Marlon Brando, die Kurtz speelt, anders zou lezen over de Kurtz
waarop Francis Ford Coppola zich baseerde. Voor een shot
waarin Brando voorleest, moest dus een dichtbundel gedrukt
worden waarin het Conrad-citaat ontbrak. Kleine details na
tuurlijk, maar ik vind het interessant hoe de realiteit gemani
puleerd moet worden om de fictie te laten kloppen.