Terug naar Giffords duo. Doel van hun tweede roadtrip is een bezoekje aan Graceland ter ere van Sailors vijftigste verjaardag. Deze Elvis-liefde van Sailor is natuurlijk ontstaan bij Nicholas Cage die Love Me en Love me Tender ten gehore moest brengen, maar Gifford weet het op elegante wijze in zijn romans te ver werken. Ik geloof dat de twee versies van Wild at Heart een zeldzaam geslaagd experiment vormen: twee interpretaties van hetzelfde verhaal, die elkaar weer beïnvloeden. "You and me can out-ugly the sumbitches." De samenwerking tussen Gifford en Lynch kreeg een paar jaar later nog een vervolg. Bij het lezen van de roman Night People werd Lynch gegrepen door sommige zinnen uit het eerste hoofdstuk, in het bijzonder de woorden: 'lost highway'. Giffords roman is geobsedeerd met het Diepe Zuiden van Ame rika en bevat een reeks geflipte karakters die te maken krijgen met zware onderwerpen als religieus fanatisme, abortus, geweld tegen vrouwen en racisme. Het deelt deze preoccupaties met zijn in hetzelfde jaar verschenen Arise and Walk, een zo moge lijk nog eigenaardiger episodische roman. Gifford en Lynch besloten samen een screenplay te schrijven, Lost Highway, dat door Lynch verfilmd werd. De film is zeer de moeite waard en past binnen het neo-noir-genre, maar heeft weinig gemeen met de roman Night People. Faster Perdita! Thrill! Thrill! Maar voordat we te veel afdwalen: er is nog een roman die tot de Lula Sailor-romans gerekend wordt: Perdita Durango (aan vankelijk verschenen onder de titel 59° and Raining: The Story of Perdita Durango). De roman is een buitenbeentje in de reeks om dat Lula en Sailor er geen rol in spelen. De antiheldin Perdita Durango (begonnen met een klein bijrolletje op het einde van Wild at Heart) en haar minnaar Romeo Dolorosa maken een soortgelijke, maar nog wildere roadtrip door het fantasy America. Deze reis is een eigenaardige mix van nostalgische mijmeringen en santeria-rituelen, waarin een vrachtwagen vol placenta's (foetussen in de verfilming), de muziek van Ernest Tubb en kannibalisme een rol spelen. Het personage van Perdita is verrassend amoreel, hard en nu en dan buitengewoon wreed. Perdita maakt zich geen illusies meer

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 16