over de plannen van haar medemens. Agressief, waakzaam en wraakzuchtig: ze doet haar best om als eerste toe te slaan en als dat mislukt, dan tenminste als laatste. Van spijt of mededogen zien we slechts een aantal keer een vluchtige glimp. Gifford suggereert dat haar persoonlijkheid een gevolg is van een hard leven vol wreedheden, een aangeleerde overlevingstechniek. Maar het blijft bij suggereren: de lezer krijgt nooit goed inzicht in het duistere brein van deze losgeslagen femme fatale. De preoccupatie met de buitenkant van de donkerharige schone overschaduwt iedere mogelijkheid tot introspectie. In weer zo'n filmverwijzing van de auteur legt Gifford uit dat ze sprekend lijkt op actrice Tura Satana, "that steel-cheekboned, nagual-eyed, Japanese-Cherokee leather bitch [from] Russ Meyer's desert chase tit movie, Faster Pussycat! Kill! Kill!" Gifford heeft de film uit 1965 als een soort blauwdruk voor zijn neo-noir-verhaal gebruikt. Met Pussycat als plattegrond lijkt de chaotische rondreis van Perdita paradoxaal genoeg beter te begrijpen. Niet alleen lijkt Perdita qua uiterlijk, kleding en haardracht op Varia, de rol die Tura Satana speelt. Ook het plotelement van de zinloze ontvoering van een jong stel is ontleend aan de film van Russ Meyer. Zoals vaker bij Gifford is het een verwijzing met meerdere lagen. Het harde leven van Perdita, vol misbruik en mishandeling en de reactieve houding die erop volgt, spie gelt de nare jonge jaren van Tura Satana (wiens leven zoals wel vaker nog veel vreemder is dan fictie). "If you really wanna do something, you just do it." Gifford paste zijn roman aan tot een screenplay en het resultaat werd verfilmd door Alex de la Iglesa. De film maakt veel meer duidelijk dan de roman, en het plot volgt een iets beter voor spelbare koers dan de roman. Toch blijft de film lastig vast te pinnen. Moeiteloos wisselt de regisseur tussen luchthartige roadmovie-komedie en buitengewoon grimmige thrillerele menten, om regelmatig door te slaan naar plastisch bloedver gieten en uitvoerig bloot. Rosie Perez neemt de rol van Perdita over van de geblondeerde Isabella Rosselini en lijkt sprekend op bron-icoon Varia. Javier Bardem doet een voorstudie van zijn bekroonde rol als psychopaat in No Country for Old Men en James Gandolfini ('Tony Soprano') toont zich van zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 17