taaiste kant. Cameo's van culticonen Alex Cox Repo Manen Screamin' Jay Hawkins, die heel toepasselijk Adolofo speelt, onderstrepen nog eens dat dit geen film is voor het grote publiek. De la Iglesia heeft misschien beter geslaagde films gemaakt (zoals de interessante moderne pseudo-western 800 Balas), maar dat neemt niet weg dat zijn versie van Perdita Durango interessant en energiek is. Als een modern hommage aan de exploitatiefilm is deze Perdita Durango effectiever en interessanter dan bijvoorbeeld Tarantino's Death Proof. Vers werk Gifford is een epigoon in de gunstigste zin van het woord. Hij gooit niets weg, maar hergebruikt zoveel mogelijk. Gewapend met zijn encyclopedische kennis van de noir- en southern gothic- genres, zijn oor voor dialoog en zijn oog voor couleur locale, blijft hij zijn eigenzinnige en bizarre vertellingen oprakelen. Ook in het decennium dat volgt op Perdita Durango heeft de auteur niet stilgezeten, getuige zijn gestage productie van nieuw werk dat hier onbesproken blijft. Dat zijn bekendste creaties Lula en Sailor hem nog steeds niet loslaten is maar al te duidelijk, getuige een nieuwe, zevende roman - waarin een tachtigjarige Lula een laatste roadtrip maakt. Bibliografie Joseph Conrad, Heart of Darkness (1902). T.S. Eliot, The Hollow Men (1925). Barry Gifford, Wild at Heart (New York: Grove Press, 1990). Id., Arise and Walk (New York: Hyperion), 1994. Id., Night People (New York: Grove Press, 1994). Id., The Wild Life of Sailor and Lula (New York: Grove Press, 1996). Id., Perdita Durango (New York: Grove Press, 1996). Id., The Imagination of the Heart (New York: Seven Stories Press, 2009). Films Joel Ethan Coen, No Country for Old Men (2007). Francis Ford Coppola, Apocalypse Now (1979). Alex de la Iglesia, Perdita Durango Dance with the Devil (1997). David Lynch, Blue Velvet (1986). Id., Wild at Heart (1990). Id., Lost Highway (1997). Id., Inland Empire (2006). Russ Meyer, Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965).

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 18