KREUTZER De tweede aflevering van de Piet Janserie O Piet en ik (Jan) hadden elkaar veel bij te praten. We wilden uit waaien en namen de boot naar Urk, voor de rust, hadden we bedacht, maar dat viel tegen. Er werd flink meegeluisterd door veel vijftigplussers, een tragische veertiger (schaduwweduw- W naar, begreep ik later), en een club vrouwen van rond de dertig die op reclame leken en zich opwonden met een puzzeltocht waaraan een boer verbonden was. Het had slechter gekund. Al- leen de veertiger ging mij tegenstaan: het was een koningshuis- deskundige die veel meningen bloot had over het huwelijks- g leven en roken, dingen die ik liever zelf uitzoek. Wel had hij een theorie over muziek, maar die was door de puzzeltocht niet te volgen. Nadat ik Piet over mijn geluk met Grazyna had ingelicht (de anekdote met jarretelles en snuiftabak wilde ik voor het eind van de dag bewaren), vertelde Jan dat het een paar maanden geleden zijn origine had: Emma (zijn vrouw, Emma Bakker) had eindelijk wat geërfd en er was een prijs van de loterij, hoe veel daar bleef hij vaag over. Hoe dan ook, er was ineens zoveel dat hij per nieuwjaar ontslag had kunnen nemen: bij deze deel ik u mede dat: weg. Eigen baas. Hij had nu sinds maart een Stichting met twee stevige poten en een wiebelende stille derde. Heel verstandig, vond ik. Je moet je eieren spreiden. Zelf doe ik naast de bakkerij ook feestverhuur (stoelen, koffieketels e.d.) en Egyptische postzegels. Wat is je handel? vroeg ik Piet. Kreutzer, Jan, zei hij. Kreutzer. Ken je dat? Ik dacht heel diep want ik wilde graag op een niveau blijven, vooral met Piet, en serveerde Nabokov: Lolita, Piet! In die kamer, vlak voordat hij haar in de tuin ziet liggen, in die kamer hangt boven het bed de Kreutzer Sonata. Zit je in de kunst? Heel goed Jan, zei Piet. Je bent er nog. Ja en nee. Het is min of meer kunst, ja en nee. Maar nou moet het verhaal IN

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 32