Goed. Een lang leven later, rond 1890, worstelt Graaf Tolstoi met een eindeloze reeks frustraties: huwelijk, gelijkheid, sex, vrijheid en roken. Hij besluit ideeën in romanvorm te gieten en laat het geheel koken, culmineren zegmaar, of exploderen, in een Othelloaanse jaloezie op de muziek. De ik-verteller kan het niet: hij maakt geen muziek maar zijn vrouw wel, en die vrouw deelt met een andere man iets dat ze niet met haar eega kan delen: samenzijn en opgaan in de muziek, misschien wel heel nat. Vat je dat, Jan? Ja Piet, antwoordde ik alert: dat gebeurt ook in dat boek van die opgewekte Hongaar, maar daar heet het anders en is het de Chopin die het doet gloeien, alweer Polen. Doelpunt! Piet ging het morgen kopen. Tolstoi, ging Piet verder, zocht een duet dat hij de vrouw en de huisvriend kon laten spelen en waarbij de echtgenoot zich er sterk bewust van zou worden dat hijzelf niet mee kon in de balts van vrouw en piano. Tolstoi koos de A majeur, opus 47, alias Kreutzer, en omdat dat eigenlijk, denk ik, ook zijn eigen warrige vervoering het best symboliseerde, titelde hij zijn romanpamflet naar dat muziekstuk: Kreutzer-Sonata. Dat is de basis. Is het te volgen, voor zover? Ik dacht van wel en dat van Emma ook maar wou daar later pas op terugkomen. Na het boek ging de bal rollen, zei Piet, want Tolstoi werd bij leven al uitbundig vertaald. Paar voorbeelden: in New York, rond 1905, schreef Jacob Gordin een Jiddische toneelbewerking die, in 1915, weer grondslag vormde voor een cinematogra fische Kreutzer Sonata met hoofdrol voor Theda Bara, eerste sexbom van het witte doek. Voor een opname van wat de bioscooporgels toen gespeeld hebben zou ik graag mijn hypo theek verhogen, zuchtte Piet lyrisch. Van de veertig films die met Theda Bara in vier jaar tijd werden opgenomen is trouwens 95% verloren, verdwenen, tot stof, waaronder The Kreutzer Sonata. Maar wie weet, Jan, wie weet vindt vanmiddag een kleinkind op de zolder van oma een rond roestig blik en vertelt oma het verhaal van dat blik en brengen ze het morgen naar de buurman wiens zoon een gedreven collega heeft met een echte huisbioscoop die het volgende maand aan het Metropolitan weetikwat laat zien, zodat het te zijner hopelijk afzienbare tijd gerestaureerd op dvd verschijnt en ik, loop vooruit. Beren burger, Jan, jouw beurt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 34