en wij raakten opgewonden bij het idee dat dit nog niet lang
geleden een eiland was, midden in een woeste zee. We deden
een proeverij, het aquarium, en de visafslag, waar de puzzel-
tocht op hol sloeg in aanblik van zoveel echte mannen. Na de
rookdemonstratie met urkerburger waren we saamhorig bij de
traditionele palingdans waartijdens een jonge Urkse illusioniste
een levende paling leek door te slikken, kronkelend. We had
den ons uitje dubbel en dwars. De Urkse shanty die we ter
afronding ingestudeerd kregen was te veel van het goede en tot
de bel ging spijbelden we bij de boetsters.
Na het heen komt het weer, en dat was rustig. We haalden
tijden op en bespraken, om het echte gesprek nog wat uit te
stellen, recente scheidingen en nieuw geluk of catastrofe in
onze sociale raakvlakken, en hoe het anders kon. Genoeglijk.
Enkele mijlen uit de kust sprong de veertiger met zijn menin
gen overboord. Omdat het in goed zicht gebeurde en we nog
steeds saamhorig waren, lieten we hem gaan, het was zijn eigen
keuze en hij wist dat hier geen haaien zwommen. Na het
uitzwaaien begon Piet aan zijn betweterige sik te plukken en
wist ik dat hij in barensnood was. We waren aan de koffie met
gevulde koek. Kom op Piet, moedigde ik aan: vooruit met de
geit: wat wordt je wandel met de Kreutzer? Hij ontvouwde zijn
bedrijfsleven en ik trek het uit want er is meer te doen.
De Stichting is al statutair, zei Piet. Met de bank heb ik een
optie op een prachtpand in het centrum, aan een gracht, waar
vroeger zo'n ondeugende bioscoop van voor de video in zat,
Fox of Rex, maar wel uitstraling en gerenommeerd ontworpen.
Goed. De Stichting moet uitgroeien tot een instituut voor
scheppende kunstenaars die een blok hebben of nieuwe in
spiratie zoeken, aanvankelijk nationaal en dan snel mondiaal.
Het idee is dat uiteindelijk iedere kunstenaar een Kreutzer
schept en dat mijn instituut dat registreert en codeert. Komt
men dan de naam tegen van een artiest en wil men die man of
vrouw snel op merites toetsen, dan vraagt men bij mijn Stich
ting de Kreutzer van die artiest op en kan men aan de hand van
de desbetreffende Kreutzer inschatten op welk terrein en in
welke trant de artiest zich begeeft, ruwweg. Dat is poot één.
Poot twee: wij verzorgen lezingen, cursussen, en multimedia-
producties over blokopheffing. Aan de hand van Kreutzer
producties en interacties demonstreren wij, en begeleiden in