De hedendaagse import van genrethema's en -motieven in de literatuur is deels ook een gevolg van de eeuwige golfbeweging. We willen steeds iets anders, maar wat is ons repertoire toch begrensd. Ooit behoorden bijvoorbeeld de gothic novel en het avonturenverhaal tot de hoofdstroom van de literatuur, en ver dwenen daaruit door respectievelijk de enorme vlucht van het kranten- en tijdschriftenwezen, zowel in aantallen titels als in special interests, en de introductie van nieuwe media - allereerst de cinema. En nu zijn die, lange tijd door de culturele elite met dédain bekeken en op zolder bijgezette genres en genreconven ties weer aan een opmars bezig. 'Literatuur wil altijd zijn tradi tie aftroeven,' schrijft Ellen van Zuijlen in een doctoraalscriptie over de in de grachtengordel gevierde vermengster bij uitstek Charlotte Mutsaers. Een masker met een tong verscheen eerder dit jaar bij de kleine uitgeverij Verschijnsel van Roelof Goudriaan (Mechelen), een onverveerde David tussen - steeds minder - Goliaths, wiens slingerkogels de vreemdste uithoeken van het luchtruim be strijken, vóór ze doeltreffend tussen de ogen belanden van in hun vertrouwde baan voortsloffende literaire reuzen. De wer vende teksten op de site van de uitgeverij noemen Orie een 'literair illusionist' die de lezer 'meevoert in een wereld waar meer wordt verteld dan valt te lezen'; zijn boek is 'een mythi sche schelmenroman'. De verhalen in dit boek lijken vrijwel uitsluitend samen te hangen door steeds terugkerende namen van personages - namen als maskers op non-descripte koppen van uiteenlopende actoren, die behalve hun noemer schijnbaar zeer weinig tot niets met elkaar te maken hebben. En door andere repetitieve stofferingen en achtergrondfiguren zoals de 'Verloren Jongens'. Soms ook lijken in verschillende verhalen optredende identieke personages andere namen te hebben. Een lange rij van mismaakten, gedegenereerde misdadigers, ver moeide superhelden, halvegaren, gevaarlijke feeksen, raadsel achtige intellectuelen en fabelkarakters als de 'Cyperse Kater', Reinaarde de Vos en met bewustzijn begiftigde houten poppen (zie 'Cagliostro's Groot Poppentheater', Orie's neo-victoriaanse hallucinatie in Ballustrada 2007 nr. 1/2) trekt aan de lezer voor bij. Eïun vaak onsamenhangende en tegelijk dramatisch ver knoopte, doorgaans uiterst gewelddadige avonturen en weder-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 91