waardigheden suggereren achter de losse draadjes en groteske mislukkingen een afgrond van haast alomvattende, diepe bete kenis. De 'hoofdstukken' van Orie's roman spelen zich blijkens aanduidingen aan het begin ervan af in uiteenlopende plaatsen en tijden: Tokyo 2012, Mulhoon 1947, Londen 1888, 'ergens, lang geleden' enzovoort. De centrale maar tegelijk ook de meest ongrijpbare en duistere figuur in Een masker met een tong is Cagliostro, die maar zéér ten dele gebaseerd lijkt op de historische schuinsmarcheerder van die naam, de boef en alchemist uit Palermo. Iets van de graaf van Saint-Germain en de markies De Sade, met diens notie van de natuur als het absolute kwaad, kleeft Orie's Cagliostro aan. Maar ook deze verdikkingen zijn te beperkt. Cagliostro is óók een incarnatie van de Boze: 'De man geloofde dat hij eeuwig was. Als de golven die onvermoeibaar aan de kust knagen.' De verhalenroman van Orie, genresloper, cinefiel en stripkenner, is uiteraard in een historisch diagrammetje op te nemen. De invloed van het alweer verbleekte postmodernisme is onmis kenbaar, met zijn waardenrelativisme ten aanzien van popular culture en 'elitecultuur'. Maar Orie is een van de meest opmer kelijke Nederlandse exponenten van die trend. Hij strooit met motto's van Von Kleist én van Barrie, de bedenker van Peter Pan. Met panache vermeldt de flaptekst van Een masker met een tong dat Orie een stukje van zijn inspiratie put 'uit gangster films, sprookjes, Commedia Dell'Arte, de Marx Brothers, de bijbel, superheldencomics, dakzitten [de ex-psycholoog werkt tegenwoordig als dakdekker, JK], spaghettiwesterns, Alice in Wonderland, Bladerunner, manga en historische geruchten.' De achtergrond van zijn verhalen is niet een consistente werkelijkheidsconventie, maar een hutspot van oudere cultuur productie, een palimpsestmethode die óók typisch postmoder nistisch is. Mijn twee favoriete verhalen (of hoofdstukken?) in Orie's boek zijn 'Hanze de Geluksvogel' en 'De wet van het scheermes'. Het laatste is een nieuwe inkleuring van Heart of Darkness (1899) van Joseph Conrad, waarbij de verhaalruimte van de Congo is verplaatst naar de jungle van Zuid-Amerika in 1898. En waar-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 92