om ook niet, na Coppola's Zuidoost-Aziatische variant? Bij Orie zien we Kurtz niet in de gedaante van Marlon Brando of, vol gens die andere verfilming, John Malkovich; en Orie's versie van tijdelijk zoetwaterkapitein Marlow draagt niet de wrange en tegelijk nog jeugdige trekken van Tim Roth. Nee, bij Marcel Orie is hij een rechtlijnige sadist ('Koffie is discipline') genaamd Ahab, travestie van Herman Melville's verpersoonlijking van de blasfemie in Moby Dick. Ahabs 'nieuwe' schip is de Conra- diaanse rivierboot 'B-A-A-L', een vaartuig met een uiterst bizarre bemanning die uitsluitend bestaat uit misvormden ('Peniten ten' volgens Ahab) en verknipte signaalfiguren als de cowboy Stagger Lee. Melville kwam in de jaren negentig scherper in mijn vizier bij de research voor een essay over Thoreau Elk moment de dage raad), als een door literatuurhistorici wanhopig bij de beweging der transcendentalisten ingedeelde randfiguur; Conrad om streeks dezelfde tijd, toen ik werkte aan het non-fictieboek Een ster om op te sturen (1995), over de laatste eeuwen van de vierkant getuigde schepen. Conrad en Melville waren - evenals Orie - auteurs die als genreschrijver waren begonnen, welis waar binnen de bredere literaire hoofdstroom van hun tijd. Bei den waren (ex-)zeelui en bedienden een breed publiek met hun maritieme avonturen, maar ontpopten zich ook als literaire schrijvers wie het om 'problematieken' ging. Melville publi ceerde in 1857 (Conrads geboortejaar) The Confidence-Man, wel 'de eerste moderne roman' genoemd, een boek dat nog steeds driftig wordt bestudeerd en becommentarieerd. Zijn zwanen zang Billy Budd werd pas gepubliceerd in 1924, drieëndertig jaar na de dood van de tijdens zijn leven al verguisde schrijver en toevallig het sterfjaar van Joseph Conrad. Conrads meest 'vooruitgeschoven' en schokkende roman is zo als bekend Heart of Darkness. Bij Orie is de plaats van Conrads moreel uitgeholde personage Kurtz ingenomen door - uiteraard - Cagliostro. En Orie's centrale actor is niet de kapitein, maar een opiumverslaafde gevangene van kapitein Ahab en zijn Alptraumachtige bemanning, die nu en dan als het ware com mentaar op zijn eigen verhaalsituatie geeft: 'Zo nu en dan vroeg ik me af of wat er verder allemaal gebeurde, slechts in mijn hoofd plaatsvond.' Een andere impliciete 'doorbreking

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2009 | | pagina 93