over zichzelf en de manier waarop hij zich staande had gehou den in de DDR en hoe hij de autoriteiten bezighield. Zo ver kocht en verstuurde Joseph zogenaamde frottages. Gedurende een lange periode trok hij dagelijks door Berlijn en maakte met potlood op straat frottages van putdeksels. Op zich is dat al niet alledaags. Als men weet dat hij week in week uit iedere dag op zijn tochten door de stad werd gevolgd door steeds zo'n zelfde meneer die hem op veilige afstand gadesloeg, geeft dat een idee hoe het moet zijn geweest voor een kunstenaar in Oost-Berlijn. Laat vooral duidelijk zijn dat Joseph speelde met zijn 'bege leider'. Het verhaal over die frottages vertelde Joseph 's avonds onder het eten. Hij had die middag gewoon geen zin gehad om zijn verhaal aan zo'n grote groep te vertellen. Joseph ver vaardigde ook ansichtkaarten en hij verkocht er tijdens de tentoonstelling in galerie Galerij zoveel dat hij de treinreis terug naar Berlijn van de opbrengst kon betalen. De kaarten die Joseph produceerde waren een soort Oost-Duitse variant van de bekende kaarten van Klaus Staeck. Enkele jaren later nodigde ik Karla Sachse uit voor een ten toonstelling in galerie Galerij. Ik had veelvuldig contact met haar gehad na de dood van de vrienden Francke en Huber. Die overleden allebei in 2002. Kees kreeg een hartstilstand en een maand later pleegde Joseph zelfmoord. Ook Karla bezocht tijdens haar tentoonstelling de school. Zij gaf mij het besef dat het achter dat IJzeren Gordijn niet voor iedereen alleen maar ellende was geweest. Karla vertelde over haar activiteiten als kunstenaar. Inmiddels reisde ze over de hele wereld en was zich er terdege van bewust dat mailart een economische waarde kon betekenen. Zo zijn archieven van sommige mailarters al aange kocht door musea. Ik bracht een tegenbezoek aan Karla en in Berlijn toonde ze me het atelier van Joseph, dat op dat moment nog onaangeroerd was. Joseph en Karla waren niet getrouwd, de voordeuren van hun appartementen grensden aan elkaar en het was duidelijk dat het appartement van Joseph eigenlijk alleen fungeerde als atelier waarin nu nog stapels ansichten en drukwerk, doortrokken van de bekende stank van shag. Karla probeerde het werk van haar overleden partner onder te bren gen bij musea. In de opbrengst was Karla niet zo geïnteresseerd, maar het kon misschien een aardig bedragje opleveren voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2010 | | pagina 30