Carlos Castaneda over zijn belevenissen met zijn Indiaanse leermeester en sjamaan Don Juan in de jaren zestig, zoals The Teachings of Don Juan (1968), staat de hippieachtige, fantasie rijke antropologie rond dergelijke drugs in grote positieve belangstelling. Met een wat recenter in de belangstelling ge komen middel uit het Amazonegebied, de al genoemde aya- huasca-thee ('slingerplant van de ziel', aldus de vertaling uit het Quichua), worden volgens westerse gebruikers zelfs fre quent visioenen opgewekt van slangen en dubbele helixen, die zouden verwijzen naar de structuur van DNA. Een wonder middel dus. Wie schreven al in 1963 over ayahuasca? Uiter aard: William S. Burroughs en Allen Ginsberg The Yage Letters). Pas sinds de jaren negentig wordt het ook in Europa gebruikt. In Nederland is alleen het sacramentele gebruik door de Santo Daime-religie geoorloofd. Onze waardering van de inheems-Amerikaanse culturen volgde grofweg deze ontwikkeling: de cultuurvernietigende projecten van verdrijving (etnische zuivering zouden we nu zeggen) en missionering werden opgevolgd door etnologische studie, documentatie van inheemse cultuurvormen en collectie vorming - als ze zich daarmee al niet gelijktijdig voordeden. Tenslotte is er de beeldvormende rol van populaire fictie in Europa en Nederland. Zoals de weinig realistische verhalen van Karl May, die in de States uitsluitend New York bezocht, en wel in 1908 toen hij zijn in de ik-vorm geschreven westernavon- turen rond Old Shatterhand allang gepubliceerd had. Het was de stad waar, veel eerder, ook het vroegste en beroemdste romantische Indianenboek was geschreven: The Last of The Mohicans van James Fenimore Cooper (1826), groot inspirator van Karl May. Een recent hoogtepunt in de welwillende hou ding jegens de oorspronkelijke bewoners van het Amerikaanse continent is het grote succes van de helaas typisch Hollywoo- diaanse, oversentimentele film Dances with wolves van Kevin Costner (1990). Het hoofdpersonage Dunbar wordt in deze gesuikerde, stuitende romantisering verliefd op 'Stands with a fist'. Ach, gelukkig, dat is een blank meisje dat als kind in de nabije Indianenstam is opgenomen. Respect, vriendschap - maar de Indianen moeten wel blanke Indianen zijn als je er ordentelijk mee naar bed wilt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2010 | | pagina 95