Dat was het. Hans had de man niet herkend toen hij het trappetje af was gekomen, maar hij had zichzelf herkend in de kop van de schrijver. Dezelfde neus en dezelfde bruine ogen die iets te ver uit elkaar stonden. Alleen hun haar was anders. 'Ik heb een voorstel. Jij leest voortaan voor als ik ergens moet optreden. Je krijgt honderd euro per avond en ik betaal je reis- en verblijfkosten.' Hans keek verbaasd naar Armando. 'Maar dat kan toch niet? Dat ziet iedereen.' 'Zo bekend ben ik niet, echt niet. Ik ben pas twee keer op tele visie geweest en op de achterkant van mijn boeken staat geen fotootje, bewust niet, dus de kans dat iemand precies weet hoe ik eruit zie, is klein. Morgen ga je naar de kapper, je laat je haar kort knippen en zwart verven.' Hans schudde langzaam zijn hoofd. 'Ik weet het niet, ik heb nog nooit voor publiek voorgelezen.' 'Iedereen kan voorlezen, en bovendien zei je dat je toneelerva ring hebt. Ik werk je wel in, we nemen wat vragen door die het publiek kan stellen en dan komt het allemaal goed. Volgende week in Kampen. We gaan samen, maar jij leest voor en dan blijf ik in het hotel om te schrijven.' Hans haalde zijn schouders op. Wat had hij te verliezen? Armando hief zijn glas. 'Op de tweede man, op het voorlezen.' En fluisterend voegde hij eraan toe: 'Ik ben nu met een verhaal bezig, dat wordt fantastisch. Als ik daarmee doorbreek, breek jij ook door.' Armando gaf Hans zijn twee boeken, De Opkomst en De Twijfe laar. 'Lees ze voor volgende week, dan weet je alles. Ik vertel nooit meer dan wat mensen zelf al kunnen weten. Geen privé- leven, geen ontstaansgeschiedenis van het boek, geen pro blemen die ik tijdens het schrijven tegenkom. Alles staat in mijn boeken.' En nu liepen ze door Kampen, naar het hotel vlakbij de biblio theek waar Armando moest voorlezen. In de kamer van Armando namen ze het rijtje met vragen nog eens door die het publiek zou kunnen stellen. Hans las een stukje voor uit een van de boeken, Armando knikte goedkeurend. Daarna oefende hij de handtekening van Armando, na vijftig keer was die nauwelijks van de echte te onderscheiden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2010 | | pagina 21