HIER! De tweede avond gingen we weer naar de Duitse kerk. Daar zouden Smoke Fairies optreden, die in het programmaboekje van Crossing Border werden aangekondigd als een in elk op zicht perfect duo. "De akoestische folk op het nieuwste album Through Low Light and Trees bevat melodieën, die zo prachtig zijn dat het bijna etherisch wordt." Die omschrijving zou me buiten het festival niet aanspreken, maar gezien het risico van propvolle zalen elders koppelde ik de Fairies aan het eraan voorafgaande optreden van een Nederlandse dichter. Na een praatje met organisator Louis Behre, gevolgd door een stop teken van een zaalwachter die me belette mijn biertje mee te nemen naar binnen, "omdat er nu eenmaal strikte afspraken waren gemaakt met het kerkbestuur", zag ik dat het godshuis al behoorlijk vol zat. Een beetje pissig zocht ik ruim op tijd dezelfde kerkbank op waar ik de vorige avond had gezeten. De schreeuwerige presen tatrice vroeg om een daverend applaus voor de aangekondigde dichter. Die betrad het spreekgestoelte met een stapel A-vier- tjes, schraapte haar keel en maakte aanstalten te beginnen met het lezen van een gedicht. Achter me begon al meteen het geroezemoes, waarmee duidelijk was dat het publiek eigenlijk voor de Smoke Fairies was gekomen. Nadrukkelijk over m'n rug achterom kijken helpt bij de uitvoering van mijn dagelijkse werk. Hier echter maakte dat niet de minste indruk. Ik voelde me knap ongemakkelijk met een lezende dichter voor me en een erdoorheen kletsend publiek achter me. Maar met Piet in gedachten hield ik me in. Die presteerde het tijdens één van de eerste edities van het Rotterdamse Filmfestival om met z'n paraplu een tik uit te delen op de schouder van een constant kwebbelende juffrouw twee rijen vóór hem. Het hielp niets en aan het eind van de voorstelling moest hij zich uit de voeten

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2011 | | pagina 10