Hendrik wijst tegelijk ook op de Sao Franciscokerk enkele tientallen meters verderop, een duizelingwek kende, bijna psychedelische grot van houtsnijwerk in barokstijl binnen een gotisch stenen omhul sel. In het interieur zijn duizenden uren arbeid gestold tot een immens kaarsvetachtig monument, een bui ten de tijd geplaatst en tot stilstand gekomen waanzinnige woeling. De verlossing van Sint-Vitus. De tint van vierhonderd tot zeshonderd kilo verwerkt bladgoud is in de loop van enkele eeuwen verworden tot een droef, geelbruin patina. De doodse atmosfeer in de ruimte wordt versterkt doordat dit geen 'werkende' kerk meer is, maar een officieel museum, met man nen in uniform die de deur bewaken. Van de vele monumentale altaarstukken - waaronder de plas tisch uitgebeelde slachting van de door de H. Franciscus uitge zonden martelaren van Marokko - is de 'Boom van Jesse' uit 1718 het bekendst. De Boom, voorstellende de stamboom van Jezus, is een al sinds de elfde eeuw bekend motief. Hij ont springt aan het liggende lichaam van Jesse; zijn takken verbin den twaalf koningen van Juda. Aan de top zien we Jozef, onder een beeld van de Maagd en het Christuskind. Sint-Anna en Sint-Joachim, de ouders van Maria, flankeren met vier geleerde Franciscanen die over de Onbevlekte Ontvangenis hebben geschreven, het polychrome spektakel. Christus Koning - dit is het bewijs. 00 Intrigerender is het stijlvreemde beeld dat aan de voet van dit stuk, onder de liggende Jesse, onderaards dus eigenlijk, in een vitrine is geplaatst. Een zoetige Maagd ligt ruggelings en met de handen gevouwen op een scheepsromp van het type spiegelschip uit de zeven tiende en achttiende eeuw, geornamenteerd, met uitkragende kajuitramen in het achterschip en een galjoen aan het voor schip. Haar lichaam bedekt de hele romp.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2011 | | pagina 63