Wat doet zij daar? Het gaat om Onze Lieve Vrouw van de Goede Dood, Maria's voor dit motief nogal zeldzame insche ping staat symbool voor de spirituele reis die op de dood volgt, lees ik in het Engelstalige bijschrift. Als opvolgster van Isis is Maria uiteraard de Sterre der Zee. In de late Middeleeuwen stond de uitbeelding van haar sterfbed voor een goede dood, maar er was in de iconografie doorgaans sprake van een bed, zelden of nooit van een schip voorzover ik weet. Is dit iets typisch Portugees of Iberisch? In de schatkamer van het museum zie ik later weer een (nu monochroom) houten beeld van de metafysisch sluimerende Maagd op een schip, en moet dan denken aan laatmiddeleeuwse pelgrims insignes uit Boulogne, waarin Maria met het Christuskind, overeind zittend in een loodtinnen, koggeachtig scheepje, wakker de horizonten van het heil tegemoet vaart. Het schip als symbool voor de reis naar het hiernamaals is natuurlijk overbekend. In zijn Geschiedenis van de oorlogen beschreef Procopius anderhalf millennium geleden de over vaart van de zielen der gestorvenen vanuit onze contreien naar de beenwitte krijtrotsen van de overzijde, naar het westen waar de zon ondergaat, waar de zee is en de verzinking. - De toen nog in de nevelen van de toekomst gehulde Nieuwe Wereld was dus eigenlijk het rijk van de dood, eindpunt en bestem ming van elke ontdekkingsreis en elk bewegen? Met het Sym bool kun je alle kanten op, het betekent bij elke overpeinzing weer meer - en uiteindelijk alles. Wat wij onder de Boom van Jesse zien is het escapisme van een tot stremming gekomen, voldragen cultus als tegenhanger van dat van de dynamische en energieke wetenschap, die de steeds wijzigende, altijd verdere horizon als bestemming heeft. Want het is een vergissing te denken dat escapisme puur iets is uit het domein van de religieuze projectie, de droom, de lethargie, de negatie. Alle vooruitgang op economisch en wetenschappelijk gebied ontspringt eveneens aan onze onuitroeibare drang tot ontsnappen - ontsnappen aan niet-ideale omstandigheden, aan risico, aan beperking, aan lijden, aan de dood. En ook aan het leven. De 'goede dood': zo noemen we tegen woordig euthanasie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2011 | | pagina 64